Nyheter

Tøff dame – sterk musisering

Ukens utvalgte har jeg virkelig gått og ventet på med lengsel og smerte.

«Milestones of a Legend»

Annie Fischer, klaver

Documents 600375 (10 CD) (superlavpris)

Det gjelder en samle-CD-boks (10 CD-er) med det helt spesielle ungarske klavertalentet Annie Fischer. Hun regnes som en av det tjuende århundredes største begavelser, og en av de første LP-er jeg kjøpte var hennes innspillinger av to av Mozarts største og fineste klaverkonserter. Nr. 22 Ess-dur K. 482, og nr. 21 i C-dur K. 467. Den utkom i Norge i 1959. Jeg husker tidspunktet tett, for jeg lå på sykehus og leste helt tilfeldig en strålende anmeldelse fra Børre Qvammes hånd og konklusjonen var at denne LP-en måtte vi bare løpe og kjøpe. Platen var en sensasjon. To klaverkonserter av Mozart på samme plate. Det ble regnet som totalt uprofittabelt, for filmen «Elvira Madigan» lå fortsatt bortimot ti år i framtida. Senere ble det andre boller.

Annie Fischer ble født 1914 i Budapest, og døde samme sted i 1995. Hun ble et verdensnavn som førsteprisvinner ved den høyst meriterte Franz Liszt-konkurransen i Budapest 1933, som yngste deltaker, og begynte en heftig turnévirksomhet i Europa. På grunn av krigen måtte hun og ektemannen Aladar Toth flykte til Stockholm. De var jøder, men i 1946 kunne de igjen dra tilbake til sin kjære hjemby. Annie Fischer perfeksjonerte seg på klassikerne og de tidlige romantikerne: Mozart, Haydn, Beethoven, Schubert, Schumann og selvfølgelig henne kjære landsmenn Béla Bartók og Franz Liszt, ble hennes kjennetegn, men hun hatet å spille inn plater i studio, derfor finnes forsmedelig få opptak med Fischer. Men på 50- og tidlig 60-tall ble hun heldigvis tatt hånd om av guruen Walter Legge, og det er store deler av den produksjonen som nå altså endelig foreligger i denne 10CD-boksen. Og for en skatt.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Her finner vi de fire berømte Mozartkonsertene, (nr., 20 og 24) i tillegg til de allerede nevnte. Masse Beethovensonater. Bl.a. et par formidable versjoner av «Waldstein» og Op. 111. Schuberts store B-dur, Haydns «Andante og variasjoner», Brahms f-moll sonate. To versjoner av Schumanns klaverkonsert, Alle damers favoritt. Liszts første og Bartoks tredje konsert. Lyden er gjennomgående god, men spillet er formidabelt. Annie Fischer var ikke den mest formidable rent teknisk, ble det sagt, men det holdt i massevis.

Interessant at hun ventet helt til 1961 før hun debuterte i USA, og i «Carnegie Hall» solodebuterte hun ikke før i 1982. Hun hadde mange fans i Norge, og hver gang jeg hadde brukt henne på radio, strømmet takksigelsene og minnene inn. Hun hadde en helt spesiell utstråling og hennes anslag var meget maskulint. Man kunne si at hun tidvis «herjet» med sitt klaver. Men for en klang.

Løp og kjøp. Man vet aldri hvor lenge man får tak i denne skatten.

Mer fra Dagsavisen