Nyheter

Frodig barokk

Tsjekkiske Jan Dismas Zelenka kan få en til å glemme storheter som Vivaldi og Corelli.

Jan Dismas Zelenka: 8 Italian Arias

Ensemble Tourbillon

Petr Wagner, dirigent

ACCENT ACC 24306

Å høre kammermusikk av en komponist man ikke har hørt om kan gi musikalsk sjokk, slik jeg fikk da jeg hørte herr Zelenka for et par tiår siden. Dette var frodig harmonisert og med en besetning som jeg følte ikke var spesielt alminnelig. Seks triosonater for to oboer, og basso continuo, som inkluderte noe så sjeldent som en fagott, som ga en ekstra tyngde til den klanglige dybden. Ettersom dette var fremført av musikere av Heinz Holliger og Klaus Thunemanns kaliber ødela det heller ikke det musikalske helhetsinntrykk.

Mannen som tente min begeistring var Jan Dismas Zelenka. En mann av bøhmisk avstamning, født i 1697, og som tidlig dro rundt i det sentrale og sørlige Europa og sugde inntrykk fra størrelser som Antonio Lotti i Venezia og Johann Joseph Fux i Wien. Da hadde han selv satt seg i respekt som virtuos kontrabassist ved hofforkestret i Dresden. Byen var musikalsk høysete i Europa på den tida da størrelser som August den sterke og Karl IV regjerte og kulturlivet florerte.

Nå har jeg fått en ny stor opplevelse med herr Zelenka, med en flunkende ny utgivelse på lille ACCENT, merket som i alle år har konsentrert seg om barokk og tidlig klassisistisk musikk – hvor brødrene Kuiken en god stund var dominerende skikkelser. Deres litt tørre og korrekte framførelser jeg ikke alltid har vært like begeistret før. Men ting har utviklet seg på en positiv måte, om man skal man dømme etter det man hører på ukens utvalgte plate.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Her blir man kjent med et fremragende instrumentalensemble: «Ensemble Tourbillon», som vesentlig består av tsjekkiske musikere, der vi også finner en utmerket norsk bratsjist, Andreas Torgersen, med bakgrunn fra KORK og OFO, samt diverse kjente europeiske grupper. Ensemblet ledes av den tsjekkiske gambespilleren Petr Wagner, og disse musikerne vet virkelig hva det dreier seg om. Tre sangsolister medvirker, for repertoaret er helt og holdent basert på enkeltstående arier av Zelenka. Den som imponerer meg mest er sopranen Hana Blazikova. En krystallklar stemme, som beveger seg ubesværet gjennom registrene, og triller og ornamenter sitter som et skudd. Veldig god er også bassbarytonen Tomas Selc i sin store arie. Det største og gledeligste inntrykket kommer likevel fra instrumentalistene, som leker seg med notene på en glad og inspirert måte.

Mer fra Dagsavisen