Nyheter

En stor vokalartist

Han debuterte som operasanger 21 år gammel og hadde en enormt lang karriere, både innen faget opera og som konsertsanger.

The art of Hans Hotter

Geoffrey Parsons, klaver

Eloquence 482 0187 (2 CD)

Han ble født i 1909, og grunnlaget for den bortimot 50 år lange karrieren ble lagt i Praha, før turen gikk til Hamburg og München, og en dirigent som hadde en stor del av æren for hans utvikling var Clemens Krauss. Jeg snakker om den store tyske bassbarytonen Hans Hotter. Mange holder den unge Hotter for å være den største Wotan i Wagners «Ring» noensinne. Etter krigen sang han årlig de tre «Wotanene» i Bayreuth, fortsatt er han referansen i «opphøyde» Wagner-kretser. I tillegg til de andre store rollene som «Hollenderen», «Amfortas» og «Gurnemanz» i «Parsifal» og «Hans Sachs» i «Mestersangerne». Hotter utvidet stadig sitt repertoar og godt opp i åttiårene scoret han stort i rollen som «Sprecher» i «Gurrelieder» av Schönberg. Hans «Masterclasses» var berømte, og mot slutten av karrieren produserte han også operaer på de store scenene. Hans «Liederabends» var elsket av et stort publikum. Ved en anledning sang han i Japan Schuberts «Winterreise» åtte ganger i løpet av en tre ukers tid.

Ukens utvalgte gir et strålende inntrykk av hans allsidighet som «Liedersanger». På en dobbel-CD utgitt av Australian Eloquence med opptak fra 1970-tallet hører vi ham i romanser av Loewe, Schubert, Brahms, Wolf og Richard Strauss. En strålende bukett sanger i et glitrende samarbeid med Geoffrey Parsons. Jeg er spesielt begeistret for de fire sangene av Loewe. Særlig den humoristiske «Hochzeitslied» til en tekst av Goethe. Og så inkluderer han en av mine store Schubert-favoritter «Alinde» samt «Der Leiermann» fra «Schwanengesang». En av de mest grøssende tragiske Lieder som finnes. Noe mer ensomt vet jeg ikke om, og her var Hotter på sitt gripende beste. Det er han også i de tre «Michelangelo»-sangene til Hugo Wolf. For en dramatiker Hotter var i dette repertoaret. Det er lett å sammenligne ham med Fischer-Dieskau, men jeg synes ofte at Hotters mørke klang treffer meg mer i hjertet.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Det snakkes om en kraftig stemmemessig krise på begynnelsen av 1950-tallet, men Hotter skal ha jobbet med den saken og kom seg bemerkelsesverdig etter den perioden og jeg kan ikke høre spor etter dette på disse opptakene, som altså ble laget ca. 20 år senere. Han må ha vært en teknisk makeløs artist. Og som sagt, han sang på «The Proms» i Schönberg så sent som i 1994, 85 år gammel. Han døde i desember 2003. Han etterlot seg mange legendariske innspillinger. Ikke minst Schuberts «Die Winterreise» og «Schwanengesang». Og alt Wagnerstoffet.

Mer fra Dagsavisen