Nye takter

Vokalkunst og hardingfele

Sofia Jernberg og Olav Luksengård Mjelva gjør en stor jobb med å gi nytt liv til gamle toner.

TRONDHEIM JAZZ ORCHESTRA

«Trondheim Jazz Orchestra with Sofia Jernberg & Olav Luksengård Mjelva»

Heilo

###

Det seneste albumet fra Trondheim Jazzorkester (TJO) skriver seg inn i en lang, mangslungen og fin tradisjon for møter mellom jazz og folkemusikk. Det pløyes samtidig nye mark i dette velkjente landskapet når vokalist Sofia Jernberg utforsker klangene fra hardingfela til Olav Luksengård Mjelva.

Albumet er resultat av et møte som fant sted for ti år siden. «2009 var året da folkmusiken bara gick rakt in i mig och drabbade mig igjen», skriver Jerneberg i tekstheftet som følger med albumet. Vokalkunstneren hadde møtt hardingfelemester Mjelva fra Røros og beskriver hvordan dette møtet ble starten på en felles musikalsk reise der ideen var å «forstørre opp detaljrikdommen i solohardingfelespillet». Jernberg allierte seg med TJO og satte Mjelva i sentrum for utforskningen av folkemusikken. Resultatet er endelig tilgjengelig på album. Innspillingen er riktignok ikke ny, de seks sporene ble spilt inn i 2014. Materialet er enda eldre, her snakker vi folkemusikk med røtter langt tilbake i tid, arrangert av Jernberg selv, pianist Alexander Zethson og cellist og komponist Lene Grenager.

Les også: Det beste fra jazzåret 2019

Resultatet tyder på at de må ha hatt stor glede av å jobbe med dette materialet, det er gjort en fin jobb med å utnytte kraften som ligger i det trønderske groovekompaniet for å løfte denne musikken, inn i et landskap der de ulike musikerne gyver løs på detaljer fra folketonene, vrir rundt på dem i en helhet som låter mektig. Det åpner med Mjelva, alene med hardingfela, og det er som sagt musikeren fra Røros og hardingfela som står i sentrum her, men dette handler ikke bare om Mjelva.

Jernberg spiller en viktig rolle, ikke bare som arrangør, men også som den formidable vokalisten hun har vist seg som på album etter album, blant annet med «Fire! Orchestra», som står bak et av fjorårets absolutt beste album. Det er for øvrig ikke første gang vi hører Jernberg med Trondheim Jazzorkester, hun var blant annet med på albumet «Happy Endlings», under ledelse av Ole Morten Vågan, som også er med på denne siste utgivelsen.

Denne gangen tar hun altså for seg norske folketoner, og det er rett og slett strålende å høre hvordan Jernberg i allianse med Mjelva, puster nytt liv i låter som «Fuggelen» og «Københavneren», som avslutter dette fine albumet.

Mer fra: Nye takter