Nye takter

Trio i jazztoppen

Eyolf Dale, André Roligheten og Daniel Herskedal håvet inn priser for unge jazztalenter for litt over ti år siden. Nå er de godt etablert i toppen i norsk jazz.

Daniel Herskedal

«Voyage»

Edition

###

Eyolf Dale & André Roligheten

«Departure»

Edition

###

Eyolf Dale og André Roligheten har de siste ti årene gitt ut fem album som duoen Albatrosh. Nå står de fram under egne navn på albumet «Departure», som signaliserer en slags ny avgang, uten at de bryter med de rene linjene i sin tidligere produksjon. Albumet begynner med «First Clue», som gir et første hint om hva duoen driver med. Det låter poetisk, vakkert og melodiøst, men likevel med en pågående holdning til begge instrumentene som signaliserer at dette ikke bare er ren kos.

Saken fortsetter under bildet

###

André Roligheten (t.v.) og Eyolf Dale. 

Roligheten og Dale kommer begge fra Skiens gode jazzmiljø. Dale har gitt ut et par soloplater i solobegrepets ytterste forstand. Han har også et par album med sitt ensemble Wolf Valley, der Roligheten også er medlem. Roligheten har også spilt i en rekke andre sammenhenger, bl.a. i Gard Nilssens Acoustic Unity, enda et av denne spaltens favorittband. Han ga ut et album under eget (etter) navn i forfjor. Produktiviteten er altså høy for begge to, men «Departure» høres ut som det har fått den tida det trenger for å bli et gjennomført flott album.

Eyolf Dales piano er et bindeledd til det fjerde albumet til tubaist Daniel Herskedal, fra Molde, en annen by som har oppvist en viss interesse for jazz. Herskedal han dessuten med seg Bergmund Waal Skaslien (bratsj), og Helge Andreas Norbakken (perkusjon). I tillegg hører vi Maher Mahmoud på det tyrkiske strengeinstrumentet oud. Tubaen er ikke et vanlig instrument i jazzbesetninger, men Herskedal får det til å høres ut som det burde være det, enten han er solist eller står for basselementet i lydbildet.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

«Voyage»-temaet understøttes av spor med titler fra sjøfarten, passende nok for musikk som preges av store musikalske bølger og rikelig frisk luft. Her er også et utløp for politisk holdning til instrumentalmusikk i «The Mediterranean Passage In The Age Of Refugees», med en følsom, sørgmodig dramatikk.

Mer fra Dagsavisen