Nye takter

Til minne om Misha

Pianisten Mikhail Alperin døde 11. mai. Tirsdag blir han hyllet med en minnekonsert på Nasjonal Jazzscene.

«Remembering Misha – a celebration in music»

Nasjonal Jazzscene, tirsdag

Mikhail «Misha» Alperin var professor på Musikkhøgskolen. Han hadde en lang rekke fremragende jazzmusikere som elever, men han var også verdensberømt for sine egne plater, flere av dem på selskapet ECM. Pianisten var født i Ukraina, vokste opp i Moldova, ble utdannet i Russland, og i 1993 flyttet han til Norge. Geografien var like variert som musikken hans var udefinerbar.

Misha Alperin kom til Norge for første gang i 1989, for å spille på Vossajazz sammen med hornisten Arkady Shilkloper. En ny verden åpnet seg. Under et stopp i Oslo besøkte de Rainbow Studio på Grünerløkka, bare for å se stedet der platene til Jan Garbarek og Keith Jarrett var innspilt.

De fikk prøvespille siden lydteknikeren Jan Erik Kongshaug hadde et par ledige timer. Og han spilte opptaket for ECM-sjefen Manfred Eicher etterpå. – Vi var jo ingen, så det var ganske sterkt, fortalte de da jeg møtte dem på jazzfestivalen i Molde året etter. De trodde ikke dette ville føre til så mye mer, at det bare var det de kalte «et sånt post-perestrojka-vennskap», men fikk altså spille inn albumet «Wave Of Sorrow» for ECM.

Les også:Opphever stillheten

«Wave Of Sorrow» var et av ti album vi anbefalte da ECM åpnet sitt store arkiv for strømmetjenestene i høst. Karakterisert som «vakker ettertenksom stemningsjazz, med undertoner av klassisk og folkemusikk». Men Alperin lot seg vanskelig klassifisere.

– Vi snakker også om musikalske språk. Det er slik at noen bare snakker norsk, eller engelsk eller kinesisk hele livet, og klarer seg med det. Men i dag er en flerspråklig mentalitet helt normal. Det er ingen som sier «snakk jazz». Det blir stadig mindre aktuelt, fortalte Alperin meg da han ga ut albumet «Her First Dance» i 2008. Pianisten som visstnok ikke hørte jazz før han var 24 år.

– Improvisasjon har alltid vært en naturlig del av musikken for meg. Jeg begynte å spille klassisk musikk da jeg var fem år, og lekte meg med den. Dette var forbudt å gjøre på scenen (i Sovjetunionen), men jeg ville gjerne forandre på musikken, og hadde vanskelig for å forstå hvorfor man ikke kunne gjøre det. All musikk er spennende hvis den kommer fra ditt eget hjerte. Hvis den er obligatorisk blir den bare kjedelig, mente Alperin.

Til minnekonserten kommer hans gamle medspiller Arkady Shilkloper og rundt 20 andre etablerte musikere, samt studenter fra NMH. Konserten er gratis for alle.

Les mer om jazz i Dagsavisen her

Mer fra: Nye takter