Nye takter

Quintet før og nå

The Quintet låter fortsatt voldsomt bra. Både live i 2019 og på gamle opptak.

The Quintet

«Events 1998-1999»

PNL Records

###

KONSERT

The Quintet

Victoria Nasjonal Jazzscene

Oslo Jazzfestival

Enkelte konserter har noe historisk over seg før det er spilt en eneste tone. Konserten med The Quintet på Victoria under Oslo Jazzfestival denne uka var en av dem. Ikke uten grunn. Dette var ikke bare en gjenforening av en av de råeste kvintettene i moderne norsk jazz, et band som i en kort men intens periode serverte kompromissløs og kraftfull frijazz på norske jazzscener. Konserten var også et gjensyn med altsaksofonist Carl Magnus «Calle» Neumann, en legende fra 60- og 70-tallets jazzscene, fra klubber som Club 7. Tirsdag var han tilbake. Til jubel fra et fullsatt Victoria som hungret etter nytt fra Neumann.

Det er ikke tilfeldig at konserten ble lagt til denne uka, under nettopp Oslo Jazzfestival. Det er nøyaktig 20 år siden The Quintet spilte under festivalen sist, den gang på Blå, som åpnet dørene året før. Da slapp kvintetten det eneste albumet de ga ut mens de fortsatt holdt det gående, «March 28th 1999», et konsertopptak fra Vossajazz samme år.

Les også: Det man snakker om etter en festival

To tiår senere markeres jubileet med en ny utgivelse. Denne gangen nøyer de seg ikke med et enkelt album, de kjører på med fem. I tillegg til en nyutgivelse av albumet fra 1999 inneholder 5CD-boksen «Events 1998-1999» fire opptak som tidligere ikke er utgitt, blant annet opptak av den nevnte konserten på Blå høsten 1999. Boksen er resultat av et gravearbeid satt i gang av Paal Nilssen-Love og Ketil Gutvik, som ikke bare har jaktet på gamle opptak, men også på det som måtte finnes av gamle bilder fra de intense månedene kvintetten var aktiv.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Vi kunne ha startet historien på sekstitallet, man la oss starte på midten av nittitallet, da Stavangers store frijazzsønn Paal Nilssen-Love flytter til Oslo, og slår seg sammen med bassist Eivind Opsvik og gitarist Ketil Gutvik i trioen Plushtree. I et av to hefter som følger med boksen forteller Gutvik om hvordan gjengen søkte seg over i friere landskap, med Nilssen-Love som motor, før de i 1998 allierte seg med to storheter fra generasjonen før dem, musikere som hadde pløyd ny mark på den norske jazzscenen på 60- og 70-tallet, da de spilte med folk som Terje Rypdal, Jan Garbarek og Arild Andersen – og med hverandre.

Vi snakker nevnte Neumann og bassist Bjørnar Andresen, kjent fra banebrytende «Svein Finnerud Trio», inspirert av blant andre Paul Bley Trio. Med The Quintet reiste de et nytt frijazzbyggverk i møte mellom to generasjoner musikere. Historien brettes ut i de to heftene i CD-boksen, gjennom et fint blikk inn i historia fra musikkjournalist Chris Monsen, et intervju med Gutvik, en samtale mellom Arild Andersen og Paal Nilssen-Love og et minneord over Bjørnar Andresen fra Nilssen-Love.

Les også: Slag i slag med Gard Nilssen

«Events 1998-1999» er et unikt dokument over et heftig og viktig band i moderne norsk jazz, over to generasjoner som møtes i fri improvisasjon. Utgivelsen viser hvor kraftfullt og intenst dette møtet var, tjue år senere låter det rett og slett oppsiktsvekkende bra. Det er rått å følge kvintetten, høre hvordan den utvikler seg, fra den første innspillingen i et «showroom» i Oslo i juli 1998, til Bergen Jazzforum en høstkveld året etter.

Og altså videre til Oslo Jazzfestival og Victoria i 2019, da punktum skal settes med det som ifølge Nilssen-Love er den aller siste konserten med The Quintet. Det skjer uten Andresen, som gikk bort i 2004. Per Zanussi har tatt plass som bassist ved siden av Opsvik. Det har skjedd mye på tjue år. Quintet anno 2019 låter ikke som Quintet ved utgangen av nittitallet, men du verden så fett det låter når de gjenoppstår for å markere en formidabel historie. Det gnistrer av møtet mellom de fem musikerne. Opsvik og Zanussi låter fabelaktig sammen, enten alt kretser rundt de to bassene eller de inngår i et voldsomt driv med resten av bandet, med Nilssen-Love som en ustoppelig kraft bak trommene, med en Neumann på toppen av det hele, som får salen til å koke når han kliner til med en heftig utblåsning mot slutten av konserten. The Quintet har levert. Nok en gang.

Mer fra: Nye takter