Nye takter

Polsk-norsk toppmøte

Maciej Obara spiller jazz som både utfordrer og burde være lett å like for mange.

Dagsavisen anmelder

Maciej Obara Quartet

«Three Crowns»

ECM

Saksofonist Maciej Obara kommer fra Polen med sin pianist Dominik Wania, men rytmeseksjonen med Ole Morten Vågan (bass) og Gard Nilssen (trommer) tilhører den norske jazzeliten. De har spilt sammen i sju år. Det beste polsk-norske bandet siden DePress! Uten sammenligning for øvrig. Da ECM-katalogen ble lagt ut for strømming for nøyaktig to år siden nevnte jeg kvartettens album «Unloved» som et aktuelt eksempel på ECMs fortsatte relevans. «Three Crowns» bekrefter det gode inntrykket.

###

Albumet starter med «Three Pieces In Old Style», en komposisjon av Henryk Gorecki, den polske samtidskompisen som ble et verdensnavn på 90-tallet. Visstnok skrevet som en reaksjon på beskyldninger om at han ikke kunne noe om melodier. Han står også bak «Little Requiem For A Polish Girl» senere på albumet. Obara skal være den første som har fått lov til å bruke Goreckis verker som utgangspunkt for improvisasjon, men tar godt var på melodiene, med sart, sørgmodig saksofonspill. Denne kombinasjonen av følsomme toner og mer aktive improviserte takter preger hele albumet.

De andre tre i kvartetten får også vist seg fram fra sine beste sider. Wania har en rekke gode sololøp på pianoet. Vågan setter i gang «Blue Skies For Andy» med et stille minutt for seg selv. Tittellåten begynner med en mer høylytt trommesolo av Gard Nilssen. I «Vang Church», som sannsynligvis er inspirert av Vang kirke på en eller annen måte, får bass og trommer leke seg fritt mot slutten.

Jazz fra Polen har først og fremst vært representert ved Tomasz Stanko fram til han døde i fjor. Både Obara og Wania spilte med ham. Det bekreftes at det er Stanko som hylles i «Mr. S», som avslutter albumet som enda en høytidsstund. I en ECM-ramme noterer vi at «Unloved» var en Rainbow-produksjon av Manfred Eicher, mens det nye albumet er produsert av Steve Lake i Frankrike, uten at dette er noe det går an å merke utenfor de innerste kretsene. Dette bandet har nok en identitet som ikke lar seg forme så lett.

Maciej Obara var med da Gard Nilssen satte sammen sitt gedigne Supersonic Orchestra for jazzfestivalen i Molde i sommer, og kommer tilbake når de gjør en ny opptreden på Nasjonal Jazzscene i Oslo 8. februar. Maciej Obara Quartet spiller så på Cosmopolite i Oslo 14. februar.