Plateanmeldelse: Trondheim Jazz Orchestra & The MaXx: «Live»: Lekent, eksplosivt og groovy

Møtet mellom The MaXx og Trondheim Jazzorkester er en manifestasjon av rå energi.

Trondheim Jazz Orchestra & The MaXx

«Live»

MNJ Records

Trondheim Jazzorkester feirer år, det er nå tjue år siden denne institusjonen i norsk jazz ble født på jazzlinja ved NTNU i Trondheim, noe som ble markert med en turné med nyskrevet musikk signert Hanna Paulsberg, Ole Morten Vågan og Eirik Hegdal. De har grunn til å feire, i to tiår har de samlet noen av landets fremste jazzmusikere og samarbeidet med både norske og internasjonale toppnavn. Hele veien med en befriende kreativitet og uforutsigbarhet, fra et kollektiv av musikere som har endret seg fra prosjekt til prosjekt. Du vet aldri helt hvor du har dem, men du kan være rimelig trygg på at det låter bra.

###

Samarbeidet med trioen The MaXx er ikke noe unntak. The MaXx er pianist Oscar Grönberg, gitarist og saksofonist Petter Kraft og trommeslager Tomas Järmyr, tre svensker som gjorde trøndere av seg etter å ha gått sammen på jazzlinja i Trondheim og i dag er del av et ungt kraftsentrum på musikkscenen i byen, blant annet gjennom band som Hanna Paulsberg Concept (Grönberg), Megalodon Collective (Kraft) og Motorpsycho (Järmyr).

Samarbeidet med Trondheim Jazzorkester kom etter at The MaXx hentet hjem det prestisjetunge jazzstipendet under Moldejazz i 2017, til takk-for-prisen-konserten under festivalen året etter hadde de invitert med seg et håndplukket drømmelag bestående av Mia Marlen Berg (vokal), Thomas Johansson (trompet), Petter Hängsel (trombone), Mette Rasmussen (saksofon), Kjetil Møster (saksofon), Anton Toorell (gitar), Anja Lauvdal (keyboards) og Mattis Kleppen (bass). Det er denne konserten de nå serverer som livealbum.

Med The MaXx som kjerne serverer dette kollektivet et sjangeroverskridende brygg med en dunst av både avantgarde og progrock, brygget med rå energi, i et landskap mer rocka enn noe vi kan huske å ha hørt fra Trondheim Jazzorkester. Det bygges sakte opp fra en seig ballade i åpningssporet til en knyttneve av eksplosiv kraft i «Orgelblå» og «Time Taxi», Järmyr pisker kollektivet over i et rifftungt landskap der energien forsterkes av kraften i Mia Marlen Bergs briljante og uttrykksfulle vokal. Det er lekent, eksplosivt og groovy.