Plateanmeldelse: Magnolia Jazzband: «Salige stund»

Magnolia Jazzband har holdt på lenger enn de aller fleste andre band, uansett sjanger. De spiller videre i fin stil.

Magnolia Jazzband

«Salige stund»

MJB

Magnolia Jazzband ble startet i 1972, og kan se fram til sitt 50-årsjubileum neste år. Gruppa ble dannet for å ta vare på den tradisjonelle jazzmusikken, en gang også kjent som dixieland, en begrep som ikke lenger har en god klang i afroamerikansk sørstatshistorie. Musikken er det derimot ingenting å si på.

###

Der andre spiller fra The Great American Songbook har Magnolia Jazzband hentet store deler av repertoaret fra The Baptist Hymn Book. Dette er salmer slik de kom fra de afroamerikanske delene av sørstatene, og spesielt New Orleans. Det vil altså si at tempo og temperatur ligger et stykke over det man er vant til å høre i norske salmer. Nå ser de hjemover, med et utvalg av norske og svenske salmer, spilt inn i Sørkedalen kirke. Fortsatt svinger det like bra. Grupper spiller i vei med «Å salige stund uten like», og allerede her utfolder medlemmene seg i egne solopartier med stor entusiasme og virtuositet.

Grunnleggeren Gunnar Gotaas er fortsatt med på trombone. For et år siden døde pianisten Håkon Gjesvik, som i tillegg til å være en utmerket musiker var med på grunnlegge selskapet Musikkoperatørene, som distribuerer flertallet av jazzplatene dere leser om i denne spalten hver uke. Han er erstattet av Morten Gunnar Larsen, som har vært med i gruppa før, og er en kjent størrelse på egen hånd, innen den beslektede ragtime-tradisjonen.

Gruppa består ellers av Anders Bjørnstad (trompet), Børre Frydenlund (banjo, gitar), Sebastian Haugen (kontrabass), Torstein Ellingsen (trommer) og Georg Reiss (klarinett). Frydenlund synger også noen sanger underveis. «Brødre del arven på broderlig vis» er en over 100 år gammel tekst man godt kan tolke i et videre aktuelt perspektiv.

Albumet er produsert av Georg Reiss, som også har et nytt album ute på egen ånd. «Tárogató» er oppkalt etter det ungarske nasjonalinstrumentet, en slags sopransaksofon av tre. Her anvendes det i et melodiøst, repertoar, ofte inspirert av folkemusikk fra flere kanter av kloden. Spilt etter hverandre er dette to album med helt forskjellige stemninger, men uttrykk for det samme store musikalske verdensbildet.

Mer fra: Nye takter