Plateanmeldelse: Harald Lassen: «Human Samling»: Vakker og fengende musikk i eget musikalsk landskap

Harald Lassen

«Human Samling»

Jazzland Recordings

Donder & Apeland

«Het Verdriet»

W.E.R.F. Records

«Jeg digger fargerik, lidenskapelig og fengende musikk som baserer seg på improvisasjon og bra folk. Noen kaller det jazz», sier saksofonist og komponist Harald Lassen når han nå gir ut sitt tredje album i eget navn, etter «Rainbow Session» (2016) og «Eventyrer» (2018). Det er en fin hilsen fra en musiker som har vært involvert i et mangfold av prosjekter på og utenfor jazzscenen, og som nekter å la seg lenke fast til en musikalsk bås. Mangfold får vi også på «Human Samling», der han slipper sine «bra folk» løs på et knippe låter som viser Lassens evne til å skape særdeles vakker og fengende musikk i sitt eget musikalske landskap.

###

Bandet er det samme som på «Eventyrer», med unntak for gitarist Sander Eriksen Nordahl, som er hentet inn for litt ekstra fargelegging, sammen med bassist Stian A.E. Andersen, Tore Flatfjord på trommer og ikke minst den belgiske pianisten Bram De Looze, en glitrende pianist som for øvrig serverte et svært fint soloalbum tidligere i år. Han gjør noen riktig smakfulle ting også med Lassen, sjekk for eksempel «Voyager», som for øvrig er en av albumets fineste låter. Den musikalske grunnmuren, låtene, er signert Lassen. Albumet er i hans navn. Likevel framstår det i aller høyeste grad som et kollektivt prosjekt når saksofonisten slipper musikerne løs på de elleve låter, det gis stort rom for de ulike musikerne og den kreative kraften som ligger i hver av dem. Mangfoldet spenner fra det melankolske til det mer groovy og popaktige, som på fine «Stella», hele veien med Lassens egne meditative spill flytende over det hele. Dette er et album som fortjener en plass på spillelistene til alle med sans for god musikk.

###

Mens Lassen har alliert seg med en pianist fra Belgia har den belgiske pianotrioen Donder sett mot Norge for både inspirasjon og samarbeid på albumet «Het Verdriet». Inspirert av bruken av folketoner på den norske jazzscenen har den unge trioen dukket ned i flamsk musikkhistorie, som inspirasjon for egen musikk. På denne reisen der tradisjoner møter moderne improvisasjonsmusikk har de tatt med seg Sigbjørn Apeland på harmonium. Det åpnes opp noen riktig så vakre rom i dette møtet mellom harmonium og den klassiske pianotrioen.

Mer fra: Nye takter