Plateanmeldelse: Fire!: «Defeat»: Brennende heit svensk kraftjazz

Gruppa Fire! er tilbake med nok et bunnsolid album. Hakket mer dempet.

Fire!

«Defeat»

Rune Grammofon

Helt siden de steg inn på den nordiske jazzscenen med albumet «You Liked Me Five Minutes Ago» har den svenske krafttrioen, bestående av saksofonist Mats Gustafsson, bassist Johan Berthling og trommeslager Andreas Werliin, vært en solid leverandør av kontrollert råskap, med en forførende kombinasjon av energisk frijazz og et rocka uttrykk, i et landskap der Black Sabbath møter Albert Ayler. I tillegg kommer selvsagt albumene med Fire! Orchestra, der trioen er utvidet til et mektig og frittgående storband med noe av kremen innen svensk jazz.

###

Siden forrige album i trioformat har Fire!, som har bestått av de samme tre musikerne siden starten, gitt ut to album med orkesterversjon, deriblant «Arrival», som var et av de definitive høydepunktene fra jazzåret 2019. Nå er de altså tilbake der de startet, i trioformatet. «Defeat» har et Fire!-stempel. De serverer fortsatt seigtflytende, dvelende groove som fundament, toppet med Gustafsson som leverandør av energisk improvisasjon. Men Fire! har hele veien vært mer enn bare kontrollert råskap. På «Defeat» får vi også en mildere versjon av trioen, et mer dempet uttrykk. Uten at de har mistet kraften av den grunn.

En viktig grunn til at lydbildet på «Defeat» skiller seg noe fra tidligere album er at Gustafsson ikke bare har hentet fram en fløyte, men også gitt den en prominent plass. Og det er her det åpner, med Gustafsson på fløyte, på åpningssporet «A Random Belt. Rats You Out». Først alene. Så kommer Berthling og Werliin inn, på velkjent vis, med en hypnotiserende groove og Gustafssons fløyte og sang i fri flyt svevende over det hele. Møtet mellom de seige, tunge basslinjene og Gustafssons fløyte låter usedvanlig flott.

«Fire!» har på tidligere album hentet inn gjester som Jim O’Rourke og Oren Ambarchi. Denne gangen har de hentet inn trompetist Goran Kajfes og trombonist Mats Äleklint, som vi også kjenner fra Fire! Orchestra og her bidrar til å gi trioen en dunst av storbandet. Det gir en ekstra dybde og kraft, ikke minst på en låt som «Defeat (Only Further Apart)», som glir over i dvelende, langsomme «Alien (To My Feet)» og det på vakkert vis settes punktum for nok et bunnsolid album fra de svenske mesterne.

Slippes 12. februar