Plateanmeldelse: Espen Eriksen Trio «End of Summer»

Espen Eriksen Trio spiller den vakreste pianojazzen man kan ønske seg.

Espen Eriksen Trio

«End of Summer»

Rune Grammofon

Ti år etter platedebuten er «End Of Summer» det femte albumet til Espen Eriksen Trio. Pianist Eriksen har igjen med seg Lars Tormod Jenset (bass) og Andreas Bye (trommer), og tar oss med inn i en egen verden av vellyd. Med den mest melodiske jazzen vi kommer til å få høre i år, men også med utfordringene som er nødvendige for å holde spenningen oppe.

###

Trioens forrige album var som kvartett (!), med den britiske saksofonisten Andy Sheppard som gjesteartist. «Du verden så vakkert det kan låte» skrev min kollega Espen Løkeland-Stai her i spalten da, og det kan godt gjentas to år etter. Det nye albumet begynner med «Where The River Runs», og nå høres det så smellvakkert ut at det nesten ikke går an, både med den innledende melodilinja, de store klangene som etter hvert tatt over, og gir rom for improviserte pianotriller mot slutten. Alt innenfor en femminutters ramme som gruppa pleier å holde seg til, med noen små avvik.

Albumet ble spilt inn i vår, under gjeldende smittevernregler. Det er lettere for en trio enn større konstellasjoner, og vi kan nesten høre at de har gitt hverandre godt spillerom. Lyden er krystallklar, med alt vi kan kreve av ren luft mellom musikerne. Dette er en estetikk med en reflekterende ro som designer Kim Hiorthøy har vært med på å understreke gjennom sine plateomslag for gruppa siden starten.

Albumtittelen «End Of Summer», og ikke minst låten av samme navn, gir umiddelbart assosiasjoner til musikken, som man neppe hadde fått om de hadde kalt den noe helt annet. Er tonene vesentlig annerledes enn de som kom på «Never Ending January» i 2016, og oppfordret til helt andre følelser? Jeg tror ikke det, men lar meg rive med. Som jeg var inne på i forbindelse med Odd Nordstogas «Julinetter» forleden handler mange av de fineste sommersangene om sommeren som er over, og tanken på tida som kommer. «End Of Summer» har denne følelsen av vemod, med en varme som godt kan vedvare resten av året. Espen Eriksen Trio spiller musikk for alle årstider.