Plateanmeldelse: Diana Krall «This Dream Of You»/Solveig Slettahjell «Come In From The Rain»

Diana Krall

«This Dream Of You»

Verve

Solveig Slettahjell

«Come In From The Rain»

ACT

Både Solveig Slettahjell (bildet) og Diana Krall synger Irving Berlins «How Deep is The Ocean» på sine nye album. Begge langsomt og atmosfærisk, og ganske like i formen. To forskjellige stemmer gir sangen hver sin karakter. Selv om vi igjen kan diskutere hvor ofte de gamle standardlåtene skal spilles inn, så er det flott å høre dem når de framføres så sterkt som her. Slettahjell tolker ellers Tom Waits, mens Krall synger Bob Dylan for å oppdatere repertoaret sitt.

Solveig Slettahell. Foto: CF Wesenberg/ACT

Noe av det i ettertid mest eksklusive jeg har vært med på var de tre kveldene med Diana Krall i kjelleren på Alexandra hotell i Molde i 1997. Siden har hun vært en av verdens mest feirede jazzsangere. På «Autumn In New York» og «There’s No You» på det nye albumet spiller hun fortsatt sammen med Christian McBride (gitar) og Russell Malone (bass) fra den gangen, og det låter ikke så verst, for å si det forsiktig. Førstnevnte riktignok forsterket med en strykerseksjon det ikke hadde vært plass til på nattklubben i Molde. Krall spiller med tre andre kjernebesetninger også gjennom albumet, men stemmen og pianospillet hennes sørger for kontinuiteten tvers gjennom. Innspillingene begynte med produsentveteranen Tommy Lipuma, som også sto bak gjennombruddet hennes den gang da. Han døde i 2017, og Krall har siden gjort sangene ferdige som en verdig hyllest til ham.

###

Solveig Slettahjell har spilt inn hele albumet sitt med et fast band, med Andreas Ulvo (piano), Trygve Waldemar Fiske (bass) og Pål Hausken (trommer). Det er en mer rett-inn-til-beinet-produksjon her (av Kåre Vestrheim), der alle får anledning til å sette sitt klare preg på resultatet underveis. Her er flere godt kjente standardlåter her, men også mange mindre kjente fra den største utgaven av den amerikanske sangboka. «So I Borrow Your Smile» av Slettahjell selv viser at hun godt kan komponere mer av repertoaret sitt for min del.