Plateanmeldelse: Cortex: «Legal Tender»: Festen fortsetter

Det er dampende hett når Cortex nok en gang inviterer på fest.

Cortex

«Legal Tender»

Clean Feed Records

Kraftkollektivet Cortex har allerede nær 13 år bak seg, med et høyt antall konserter og fem album, hvorav to livealbum, når de nå kommer med sin sjette utblåsning i albumformat, nok en gang på det portugisiske plateselskapet Clean Feed. Helt siden starten har de servert frihetssøkende jazz i arven etter storheter som Ornette Coleman, i en særegen og festpreget tapning. «Legal Tender», første album siden «Avant-Garde Party Music» fra 2017, er ikke noe unntak, dette er Cortex av velkjent merke, vellagret og preget av alle årene og konsertene de har bak seg.

###

Kvartetten har siden starten bestått av Thomas Johansson (trompet), Ola Høyer (bass), Kristoffer Berre Alberts (saksofon) og Gard Nilssen (trommer). For Nilssen er dette siste fest med gjengen, etter at han tidligere i år varslet at han ville prioritere andre prosjekter, samt familie. Nilssen er en solid leverandør av kreativt driv og en strålende grunnplanke i tospann med Høyer. Det er likevel ingen grunn til å tro at festen er over når Dag Erik Knedal Andersen nå har tatt over plassen bak trommene.

Låtene er signert Johansson, med unntak av én låt signert Høyer. Det åpner neddempet og søkende, i «Anthem For The Uneasy», en passende hymne i urolige tider, med et fint tema servert av Johansson og Alberts. Det tar likevel ikke mer enn et par minutter før de to blåser liv i festen i velkjent Cortex-stil, så ryddes dansegulvet med en deilig groove på «Standby» før tempoet skrus opp på «GTM», med en dunst av sekstitallets jazzklubber over seg.

Det er mye deilig kraft og råskap i Cortex, på «Legal Tender» serverer de samtidig noen fine øyeblikk i mer neddempet landskap, ikke minst på avsluttende «Loose Blues», som riktignok ender med at de jager folk ut på dansegulvet. Det er kreativt og dampende hett.

Alle som har sett Cortex på en scene vet at dette er et strålende liveband. De skulle etter planen ha tatt festen til den nasjonale jazzscenen i Oslo i forbindelse med det ferske albumet, som så mye annet er det utsatt. Det er uansett all grunn til å se etter kraftkvartetten når konsertstedene åpner igjen, for dette er en fest du ikke vil gå glipp av.