Plateanmeldelse: Arve Henriksen og Terje Isungset «The Art Of Travel»

Terje Isungset og Arve Henriksen overskrider grenser på et nydelig album.

Arve Henriksen/ Terje Isungset

«The Art Of Travel»

All Ice Records

En innføring i kunsten å reise kan kanskje høres ut som en vits i en tid da en viss pandemi har satt det meste av fysisk reising på vent. Men som det helt riktig påpekes i presentasjonen av «The Art of Travel» er det fullt mulig å reise uten å krysse en eneste landegrense eller kommunegrense, selv om dagdrømmer åpenbart har noen begrensninger. Trommeslager/perkusjonist Terje Isungset og trompetist Arve Henriksen leverer uansett et ypperlig lydspor til slike reiser på et album der de overskrider både sjangergrenser og pandemiens grenser for fysiske reiser.

###

De spesielle forholdene har satt et tydelig stempel på dette albumet. De to musikerne bor i hver sin by, i hvert sitt land, Isungset er på plass i Bergen, Henriksen i Mölnlycke utenfor Göteborg, med begrensede muligheter for å reise mellom de to landene bestemte de seg for å utveksle musikalske ideer over nett, ispedd tidligere lydopptak. Resultatet er tolv låter i en unik musikalsk reise der du også kan drømme deg bort til klangen av isinstrumenter i en ishockeyhall i Winnipeg i Canada, brummingen av en kraftstasjon i Oslo og lyden av steiner, bambus, sand, skjell, vulkansteiner og strå spilt inn i et lite trehus på Hajijio i Japan, der Isungset også har spilt inn lyden av fugler og rennende vann. Vi får også lyden av is og lyden av glass, slik vi også fikk det da Isungset og Henriksen med «World of Glass» fra 2014 serverte et helt album spilt inn med instrumenter av glass.

«The Art of Travel» er et digitalt musikalsk reisebrev fra to av de mest særegne stemmene i norsk jazz, som møtes i en kreativ og kompromissløs jakt på nye klanger. Isungset har med sin kreative bruk av naturinstrumenter, sammen med munnharpe og mer klassiske trommesett, en enestående evne til å skape sine egne og fascinerende klangunivers. Henriksen har skapt sin egen verden av storslåtte lydbilder, med en miks av trompet, elektronikk og egen stemme. Summen av de to er unik og mektig.

De glir sømløst fra rå energi på åpningslåten «A Voyage To The New World» – der Henriksen med sin poetiske kraft ligger over et deilig tromme- og munnharpedriv fra Isungset – til et neddempet landskap av lavmælt poesi på nydelige låter som «The Pilgrim’s Way» og «The Old Road Challende», før energien skrus opp på en låt som «Miles To Go – Days Away», et musikalsk nikk til Miles Davis og en oppvisning i kraften som ligger i en munnharpe. Dette er en god reise å være med på.