Jazzanmeldelse: John Pål Inderberg Trio: «Radio Inderberg»

Det er noe deilig tilbakelent over John Pål Inderberg Trios møte mellom jazz og folketoner.

JAZZ

John Pål Inderberg Trio

«Radio Inderberg»

Amp Music

Barytonsaksofonist og cooljazzleverandør John Pål Inderberg har en mildt sagt imponerende CV. Han har satt sitt merke på norsk jazz som utøver og pedagog ved jazzlinja i Trondheim gjennom flere tiår, har samarbeidet med alt fra internasjonale jazzgiganter som Lee Konitz til norske band som Stage Dolls og DumDum Boys. Det sier noe om kapasiteten, bredden og evnen til å overskride sjangergrenser.

Nå er han tilbake med egen trio, i et landskap der den utsøkte lyden fra Inderbergs saksofon står i sentrum, i et samarbeid med to tidligere elever fra jazzlinja, bassist Trygve Waldemar Fiske og trommeslager Håkon Mjåset Johansen. Det er to ypperlige medsammensvorne på den reisen Inderberg legger ut på her. «Radio Inderberg» er for øvrig andre album fra denne trioen, etter «Linjedalsleiken» fra 2017.

###

Dette er format der Inderbergs særegne spill, og ikke minst den fabelaktige tonen fra barytonsaksofonen, virkelig kommer til sin rett. Trioen har et bein planta på hver side av Atlanteren, med et ønske om å forene nordiske folketoner og afroamerikansk jazz. Det er vellykket. Norske folketoner leveres med samme lekenhet som Thelonious Monks «Pannonica», servert i en seig og deilig versjon av Inderberg Trio. Hør bare hvor selvsagt de glir fra den gamle folketonen «Den lyse dag forgangen er» (for øvrig et albumets beste) og over i tittellåten «Radio Inderberg», en cool sak signert Fiske.

Inderberg har også med en hilsen til altsaksofonist og jazzgigant Lee Konitz, med låtene «No Splice» og «It’s You». Konitz, som nylig døde av koronarelatert lungebetennelse, var en forgrunnsfigur for cooljazzen, og spilte med Inderberg og hans «New Cool Quartet» med Åge Midtgård, Bjørn Alterhaug og Espen Rud allerede på Vossajazz i 1983. De spilte også sammen under Oslo Jazzfestival i 2005, med albumet «Live in Oslo» som resultat. Femten år senere svinger det som pokker når trioen drar i gang «It’s You», med en fin bassintro fra Fiske. På et deilig album å ta med inn i varme vårkvelder.