Bilde 1 av 2
Nye takter

Jazz for et nytt århundre

Ti år etter at pianisten Esbjörn Svensson døde kommer et konsertopptak og minner oss om hvorfor trioen hans ble så stor.

E.S.T.

«Live In London»

ACT

Esbjörn Svensson Trio var en av de største jazzattraksjonene i overgangen til et nytt århundre. Konsertopptaket som kommer nå er fra Barbican i London, der de spilte for nærmere 2.000 tilhørere i mai 2005. Gruppa fikk enda noen gode år sammen, før Esbjörn Svensson tragisk omkom i en dykkerulykke 14. juni 2008.

Sakte, men sikkert ble Esbjörn Svensson Trio et begrep. Men ikke bare i jazzkretser. Det ble en del av de nye lydbildene fra slutten av 90-tallet, og ble programmessig uglesett av noen strenge purister. De vakre pianoklangene til Esbjörn Svensson lå i tradisjonen til Jan Johansson og Bobo Stenson, men det spenstige kompet til Dan Berglund (bass) og Magnus Öström (trommer) tok musikken inn i en ny tid.

– Musikken er lett tilgjengelig, med lyriske melodier. Men vi er også inspirert av moderne tekno og drum’n’bass, forklarte de da jeg traff dem i 1999. Det store gjennombruddet var et faktum med albumet «From Gagarins Point Of View». Rommotivet i tittelen fikk meg til å tenke på Airs samtidige elektronikasuksess «Moon Safari». – Vi synes musikken har en slags vektløshet. Samtidig gir den assosiasjoner til melankolsk ensomhet. Vi tenkte først å kalle albumet «Jazz på månen», som en hyllest til Jan Johanssons «Jazz på svenska», forklarte de.

Les også: Men NÅ er det jazz

Når vi setter på det nye konsertalbumet hører vi med en gang i «Tide Of Trepidation» hvordan gruppa forholdt seg til samtiden. Musikken var pågående, men også litt sånn behagelig «cafe del mar», uten at det var noe galt i dét. Den første plata av dobbeltalbumet er hovedsakelig låter fra det da ferske «Viaticum», som hadde tatt trioen til nye høyder popularitetsmessig. 90-tallet var tilbakelagt. 17 minutter lange «Behind the Yashmak», opprinnelig ti minutter på albumet «Strange Place For Snow», tar trioen til de største høydene, og viser fram alle sider av virksomheten.

E.S.T. eksisterte ikke i et vakuum. De var en naturlig del av jazzens utvikling på 90-tallet, og de var oppmerksomme på hva som skjedde i Norge samtidig, med Nils Petter Molvær, Jon Balke og Bugge Wesseltoft. Sånn er det bare naturlig at Dan Berglund og Magnus Öström nå spiller videre med Bugge Wesseltoft i trioen Rymden. Fortsatt musikk for det store rommet.

Mer fra: Nye takter