Kim Kardashian og Kanye West på Met-galla i fjor. FOTO: NTB SCANPIX

Stryk ballkjolen

Vi vil ha moteball.

Yes, det er award season, unnskyld nynorsken. Med Oscarutdelingen som ett av de klare høydepunktene for rød løper-journalistikk er det bare en fest som overgår suset rundt det som skjer i L.A i søndag, og det er den årlige gallaen som holdes på Metropolitan Museum i New York i mai – Met-gallaen som den kalles blant innvidde.

Dokumentarfilmskaper Andrew Rossi, mannen bak den prisbelønte filmen «Page One: Inside The New York Times» fått følge med i kulissene under forberedelsene til fjorårets Met Gala. Resultatet er dokumentaren «First Monday In May» som skal vises på filmfestivalen Tribeca 13. April. Da kan alle vi som ikke tilhører den internasjonale fiffen annet enn i våre drømmer, få «bli med» Anna Wintour og kuratorene på The Metropolitan under planleggingen av «China: Through The Looking Glass» som var tema for gallaen i fjor.

The Met Gala markerer åpningen av Metropolitan Costume Institutes årlige moteutstilling, og selve ballet er motefolkets Super Bowl. Celebre gjester jobber hardt for å overgå hverandre i fantastiske kjoler og antrekk – gjerne i tråd med utstillingens valgte tema. Festen er et veldedighetsball, men den overordnede ideen er å sette kunst, design og mote i sammenheng. Internasjonalt er det gjengs oppfatning at skillet mellom disse fagene er ute på dato, for som Wintour sier i traileren til den nye filmen: «Mote berører mange. Hva mer kan man forlange av kunsten?»

Noe lignende ble sagt av initiativtakerne bak kunst- og motefestivalen Uncontaminated som ble holdt i Oslo i fjor. Denne uka snakket jeg med Hilde Pettersen Reljin, norsk regissør, stylist og makeupartist i særklasse, om tema kunst og mote. Hilde og ektemannen Dusan Reljin, norgesaktuelle i forbindelse med lanseringen av en ny video for Massive Attack i Oslo mandag, jobber stadig mer i skjæringspunktet mellom mote og kunst i New York der de har sin base. De mener moten gjør kunsten mer tilgjengelig og at kunsten gir moten kredibilitet.

Og ja, mote trekker publikum til galleriene. Da Jean Paul Gaultier-visningen «From The Sidewalk To The Catwalk» åpnet i Design- og arkitekturcentrum i Stockholm i 2013 kunne kuratorene fortelle om besøkende fra hele verden, og så pop var utstillingen selv blant dem som ikke pleier gå i gallerier at den la ut på turné etterpå.

Når det gjelder The Met Gala skulle jeg gjerne sett et lignende samarbeid mellom en kunstinstitusjon og motedesignerne i Norge. Vi har det som skal til: flinke designere, noen av verdens dyktigste fotografer og modeller og kunstinstitusjoner som fint kan huse både temastyrte moteutstillinger og grand galla. I tillegg har vi samlere som sikkert gjerne bidrar. Under Oslo Runway snakket jeg med Mariann Thomassen, som i over 15 år har støttet norsk klesdesign ved å sitte på førsterekka på alle moteukene i byen og bære antrekk fra noen av landets flinkeste designere både privat og på scenen. Jeg spurte om hun kunne tenkt seg å stille ut garderoben på museum, og selvsagt sa hun ja. Eller: JA!

Så da kaster jeg herved ballen til dere museumsfolka, det er dere dette står på. Hva med å lage fashionutstilling som står til mingvasene og maleriene? Et haraball i galleriet? Kom igjen’a!