Topp i økologisk bomull og kort kjole fra H&Ms Studio-kolleksjon, og plaggene kan kjøpes rett fra catwalken.

«Slow living» i «fast fashion»

ILLE TIL MOTE: Hennes og Mauritz lanserer en «See Now, Buy Now»-kolleksjon. Å vente er sååå forrige århundre.

 

Tordag kom nyheten om at Hennes og Mauritz debuterer med en «See Now, Buy Now»-visning for vår- og sommersesongen 2017. PR-bildene viser en minimalistisk og tidsriktig kolleksjon som i følge butikkjeden vil bli produsert i begrenset opplag.

«Det å tilby mote direkte fra catwalken til kassen, markerer en helt ny æra for moteindustrien og vi ser veldig frem til å teste dette nye spennende formatet. Vi vil også dele øyeblikket med kundene og sender derfor visningen live på hjemmesiden vår. Vi håper kundene våre vil like dette og finne inspirasjon til hvordan de kan mikse plaggene til deres egen personlige stil», sier Pernilla Wohlfahrt, sjefsdesigner og kreativ direktør i H&M i en pressemelding.

Les også: Dale of Norway på vikingtokt

Å koordinere catwalkkalenderen med shoppingkalenderen er blitt populært i motebransjen. Det er perfekt og skreddersydd for moderne konsumenter, som vil ha alt på flyende flekken. Men, hvordan passer fast shopping-konseptet med alle andre moderne, populære begrep a la mindfulness og slow living? Og hashtaggen #shopstop som bloggere og influencers har elsket å smykke seg med en god stund nå? Minimalisme, ryddighet og tanken om å eie færre ting er blitt status. Å handle mer passer dårlig inn i dette trendbildet, så vi får skrive det av på kontoen for kontraster og tullete trendfraser som ikke betyr noe.

Men spesielt retro er det ikke. Før var nemlig det å vente på noe en slags dyd, enten du ventet på bussen, sola, nye TV-serier, vårmotene eller middagsmaten. «Den venter aldri for lenge som venter på noe godt», pleide bestemora mi å si. Skikkelig 1900-tallet, det der.

Hva fast fashion gjør med vårt forhold til klær er problematisk, ikke minst fordi det handler om å handle mer, ikke mindre. Og jeg kan ikke skjønne annet enn at alt som konsumeres fort og gærent, enten det er en burger eller en Burberry, får lavere verdi og dermed også kortere liv. Shop fast, die young.

Husker du den opphetede debatten? Til menn i shorts: Det er ikke unntakstilstand selv om det er varmt!