Kultur

Moteår deluxe

2014 var året da nordmenn for alvor shoppet luksusmerker og selv skolejenter fikk seg dyre vesker. 2015 kan bli nøkternhetens år.

 

Den nye nøkternheten kan neppe karakteriseres som spartansk.

- Jeg tror det nye måteholdet vil handle om til å kjøpe færre, men dyrere ting - og at vår allerede velutviklede sans for det tidløse og klassiske bare vil øke framfor den miljøfiendtlige bruk- og kast-trenden til kjedebutikkene, sier Jorun Fallmo Aartun, kvinnen bak boka «Avkledd. På innsiden av den norske motebransjen».

Som journalist i Dagens Næringsliv kjenner hun godt til økonomi og trender i den internasjonale luksusbransjen, og hun er ikke overrasket over at så mange internasjonale aktører ønsker å etablere seg nettopp i nyrike Oslo.

- Nordmenn har god råd og reiser mye, og vi har fått mer kontinentale vaner. Og vi er blitt enda mer opptatt av merkevarer og kvalitet. Dette merker luksusvarehusene som følger nøye med på kredittkorttransaksjonene og ser hvem som til enhver tid er kundene deres, sier Jorun Sofie Aartun.

Når det gjelder norsk mote synes hun det er spennende at så mange unge designere tenker miljø og tradisjon når de skal skape noe nytt. At det er en trend der Norge er tidlig ute.

- Det tyder på at norske designere er framsynte. I en tid der alle billigkjedene lager kopier av catwalkens mote forsøker de norske aktørene å ta i bruk gamle håndverkstradisjoner og benytte lokale spinnerier, fabrikker og så videre. Og samtidig som mange velger å ta avstand fra pels har også noen valgt å satse på pels fra dyr som har gått til matproduksjon, noe som kan forsvares ut fra at et miljøperspektiv. Det syns jeg er positivt.

Her er Jorun Fallmo Aartuns oppsummering av hva som var in i 2014, og hva vi har i vente i året som kommer.

Trend: Sport og hud

- Ideen har vært å snobbe ned ved å kombinere høymote og plagg beregnet på boksing, dykking og løping. Burberry og Chanel har vist joggesko til tyllkjoler på catwalken, nesten alle motehusene har egne sneakers. Våtdraktsmaterialet neopren har vært tydelig til stede - blant annet i Alexander Wangs kolleksjon for H&M. Også designere som Hedi Slimane og Petter Dundas har kreert sportspregede kolleksjoner i 2014. Kroppsnære plagg og klær som viser mye hud har gitt ny fokus på kropp.

Stil: 90-tallsrevival, tømmerhoggerskjegg

- Alt fra Doc Martens til grunge. Calvin Klein-minimalisme i form av korte kjoler med tynne spagettistropper, og langt naturlig stylet hår.

- Skjegg og ansiktshår har vært i motebildet veldig lenge, men i 2014 ble det mainstream, gjerne kombinert med rutete flanellsskjorte, tatoveringer og piercinger. Dette var året da alle bartendere og baristaer så ut som de hadde deltidsjobb som statister i «Game of Thrones».

Designere: Slimane og Ghesquière

- Hedi Slimane hos Saint Laurent og Nicolas Ghesquière hos Louis Vuitton. Og unge britiske designere Jon­than Saunders og Simone Rocha.

Shopping: Merkevarer

- Større aksept for luksusvarer har gjort seg gjeldende i alt fra styrerom til skolegårder. I 2014 ble det for alvor populært å handle på nett og det kommer bare til å øke i 2015. I tillegg er Oslo for alvor blitt en motedestinasjon i likhet med andre europeiske byer, og vi har fått et gigantslipp av internasjonale merkevarebutikker som vil selge til det norske markedet - som Yme, Bottega Veneta, Gucci og Burberry, samt en rekke kontemporære franske motemerker. Der skandinaviske merkevareleverandører som Acne og Malene Birger har vært nærmest alene om å melke det norske markedet står nå resten av verden i kø, men om det kommer til å være rom for alle stiller jeg meg tvilende til.

Livsstil: Normcore

- En ung generasjon som er trygghetssøkende, litt konservative og som ønsker å etablere seg, gifte seg og få barn i riktig rekkefølge. Litt sånn femtitallsaktig holdning og livsstil, og klassisk på grensen til det kjedelige i klesveien. Stilen kan sees som en reaksjon på de billige kjedebutikkenes endeløse nyhetsjag med press på å fornye oss hele tida - at man ikke gidder hoppe på trendkarusellen, og heller ønsker hevde seg på andre arenaer som utdanning. Og at ungdomskulturen i dag eies av både foreldre og besteforeldre som nekter å bli gamle.

Årets comeback: John Galliano

- John Gallianos tilbakekomst med ny jobb hos Margiela har definitivt vakt oppsikt over hele verden. Galliano har vært dypt savnet. Han er intet mindre enn et kulturgeni og mye av moroa forsvant da han dummet seg ut i 2011 og fikk sparken fra Dior. Blir spennende å se hvordan han gjør det i 2015.

Årets debatt: Pels

- På tampen av året ble det et omstridt tema, særlig etter at NRK viste Piraya Films omstridte dokumentar «Pels» 9. desember. Mange av opptakene er gjort med skjult kamera, blant annet på minkfarm i Sola og viste et dyrehold som var mildt sagt ille.

Årets modell: Cara Delevingne

- Hun skjærer grimaser, poserer med finlandshette og drar på fylla med Rihanna. Oppførselen kan ha gjort it-jenta til den nye Kate Moss. Cara Delevingne har gått visninger for alle de store motehusene og designet nylig en egen veskekolleksjon for Mulberry. Men den britiske overklassejenta har blitt noe mer enn en kleshenger: Modellen er blitt et symbol på den moderne it-jenta, har i skrivende stund 8-9 millioner følgere på bildedeletjenesten Instagram, og hylles av Karl Lagerfeld.

- Amerikanske Kate Upton er for tida en av verdens mest ettertraktede modeller, og har blant annet prydet forsiden på Vogue og badedraktutgaven til bladet Sports Illustrated.

Årets sensasjon:

- At Victoria Beck­­­ham, fotballfrua deluxe, ble British Designer Of The Year og åpnet gigantisk flagshipstore i London.

Mer fra Dagsavisen