Kultur

Klart for den norske motevåren

Men det er høst og vinter som vises på årets første Oslo Runway 2017 som går av stabelen på Sentralen og Munchmuseet i februar.


I dag la Oslo Runway ut programmet for årets første moteuke. Som i fjor er det Sentralen som vil være hovedbasen, mens de offisielle visningene denne sesongen i hovedsak blir fordelt på to arenaer: tirsdag 7.februar på Munchmuseet på Tøyen, og onsdag 8.februar på Sentralen i Oslo sentrum. I tillegg vil det foregå visninger på flere andre, ulike arenaer i byen hele uken.

Gjengangere

En moteuke kan Oslo Runway neppe kalles, for det varer kun i to dager. Men fjorårets arrangement var velsmurt og profesjonelt, så det satses åpenbart på kvalitet framfor kvantitet når Oslo Runway går av stabelen på nytt i februar.

Blant deltakerne er flere gjengangere som Admir Batlak, Moods of Norway, Veronica Vallenes, ByTimo, Cathrine Hammel. Og spennende nyere navn som Haikw, Diemme og Iben.

Internettvisninger

Men, i tider med store økonomiske utfordringer er det mye snakk både i norsk og utenlandsk motebransje om kostnadene ved dyre visninger. Og med stadig større krav til flere, kjappere kolleksjoner er virituelle visninger på nett spådd å bli framtiden for mange motehus. For Oslo Runway er heller ikke tanken fremmed:
– Jeg mener den virtuelle arenaen er viktig for fremtiden fordi vi kan nå et større publikum. Samtidig tror jeg aldri vi kommer til å slutte helt med tradisjonelle visninger. Det skjer noe unikt og spesielt når man samler hele bransjen for å se på nye trender og kolleksjoner sammen, sier prosjektleder for Oslo Runway, Ditte Kristensen.

Som musikk

– Internett er viktig for alle, spesielt for de som jobber i kreative bransjer fordi det bidrar til å utvide vår horisont. Som vinsingsarena for mote passer det alle som ønsker et innblikk i hva som skjer, men akkurat som i musikkverdenen, er det liveopptredener som fortsatt tiltrekker det store, dedikerte publikum, sier Kristensen.

Mer fra Dagsavisen