Kultur

Engler daler

Vi har fått halloween, vi har fått Thanksgiving og Black Friday. Nå venter vi på Victoria‘s Secret.

Vi har fått halloween, vi har fått Thanksgiving og Black Friday. Nå venter vi på Victoria‘s Secret.

Vi elsker Amerika. Så høyt elsker vi Amerika at vi mer enn gjerne adopterer deres høytider, tradisjoner og fester, vi føler tross alt et lite eierskap til dem likevel siden vi har vokst opp med amerikansk film og TV. Så om det ringer på døra en mørk oktoberkveld - vi er ikke så nøye på dato, norske unger feirer Halloween hele oktober - er det bare å forberede seg på knask eller knep. Og gresskar på trappa er et must. I år har jeg også sett flere butikker som reklamerer med Black Friday-salg, en årlig handletradisjon i USA og Canada, som finner sted dagen etter Thanksgiving. Akkurat hva vi nordmenn legger i takksigelsesdagen vet jeg ikke, men vi har i grunnen mye å være takknemlige for, så det er bare å bruke fantasien.

Som oss har også England adoptert Halloween og Thanksgiving. Og ikke nok med det. I år får de sitt eget Victoria‘s Secret Show. Nå er ikke akkurat en motevisning det samme som en offentlig høytid, men Victoria‘s Secret er ikke et hvilket som helst moteshow heller. Hypen rundt Victoria‘s Secret er som en fjær som ble til 10 høns. En lærebok i hvordan man bygger en middelmådig merkevare opp til å bli et superband ved hjelp av digre monstershow og verdens vakreste modeller.

Da firmaet var nytt i 1977 var visningene langt mer moderate. Nå er det årlige Victoria‘s Secret-showet blitt den største enkeltstående motebegivenheten på planeten. Fjorårets show skal ha generert et trusesalg på over sju milliarder dollar og ha kostet rundt 15 millioner dollar å arrangere - med popstjerner som pauseunderholdning og modeller med digre vinger og heavy styling som får Las Vegas-dansere til å se hverdagslige ut. Showene vises live på nettet, og hele året får vi små drypp i form av «nyheter» om hva englene holder på med.

Hittil er det kun to norske modeller som har sluppet gjennom nåløyet og fått oppdrag for Victoria‘s Secret, men bare som plakatpiker på butikkens nettsider. Begge drømmer selvsagt om å få sine vinger - som det heter når en ny engel plukkes ut til å være med på catwalken.

I år har det stormet rundt Victoria‘s Secret etter at de lanserte slagordet «Perfect Body». Etter en gedigen protestkampanje gikk de med på å endre reklameteksten til «A body for everybody», og har fått ros for å være lydhøre overfor sine kunder. Om noe har det bare økt interessen for truseshowet. Tirsdag er det altså duket for gedigent engleslipp i Londons Earl‘s Court. Kanskje er det bare et tidsspørsmål før også Skandinavia får oppleve Adriana Lima, Karlie Kloss, Doutzen Kroes, Alessandra Ambrosio og alle de andre englene på nært hold, kun iført undertøy. Og gigantiske vinger.

Mer fra Dagsavisen