Helg

Oslos nye skolesjef: – Denne jobben var så unik at jeg måtte prøve

Marte Gerhardsen er svært motivert for å lede Oslo-skolen de neste seks årene. Og Astrid Søgnens etterfølger avfeier kritikken fra dem som mener Arbeiderparti-koblingen ble avgjørende for at hun fikk jobben.

Gratulerer med ny jobb! Hvorfor vil du ha denne stillingen, som mange åpenbart har skygget unna når man ser på søkerlista?

– Jeg tenker at det er en av de mest spennende og viktigste jobbene i Oslo, kanskje i hele Norge. Det å få være med å utvikle Oslo-skolen videre, tenker jeg er veldig meningsfylt. Jeg er veldig motivert av samfunnsoppdraget som ligger i den jobben.

Etter alt bråket som har vært rundt din forgjenger og skolebyråden, var du aldri i tvil?

– Jo, jeg var i tvil først, både fordi jeg har en veldig spennende jobb i Helsedirektoratet og fordi jeg er blitt glad i kollegaene mine her. Jeg hadde ingen planer om å slutte, men denne jobben var så unik at jeg tenkte jeg måtte prøve – og i intervjurunden ble jeg bare mer og mer motivert.

Høyres Eirik Lae Solberg kaller det en ren partiutnevnelse. Andre har også gått langt i å hevde det samme. Forstår du kritikken?

– Nei, jeg gjør ikke det, men jeg har stor respekt for at mange har meninger om hvem som bør ha denne jobben. Mitt siste politiske verv var for AUF på 1990-tallet. Etter det har jeg jobbet i næringslivet, i en hjelpeorganisasjon, i offentlig sektor og etablert en tankesmie – men jeg har altså ikke jobbet med partipolitikk.

Les også: Høyre om Gerhardsen som ny utdanningsdirektør: – Partiutnevnelse!

Men du er fortsatt medlem av Arbeiderpartiet?

– Ja, jeg er medlem. Det er noe annet enn å være politiker. Du kan også skrive at jeg er et passivt medlem, jeg gjør ingenting.

Har skolebyråd Inga Marte Thorkildsen eller noen andre i den politiske ledelsen i kommunen oppfordret deg til å søke?

– Nei, jeg har ikke hatt kontakt med noen.

Kjenner du Thorkildsen personlig?

– Nei. Jeg har møtt henne noen ganger, både som Agenda-leder og leder for hjelpeorganisasjonen CARE, men vi har ingen personlig relasjon.

Flere har hevdet at Terje Mørland, direktør for Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, var bedre kvalifisert enn deg. Ble du overrasket over at du fikk jobben?

– Jeg har søkt på en jobb som jeg har lyst på og vært gjennom en ansettelsesprosess som jeg opplevde som veldig grundig og skikkelig. Jeg er veldig glad for at jeg ble valgt – og mer har jeg ikke å si om det.

Var du forberedt på at det ville komme kritikk?

– Jeg var forberedt på at det er en viktig jobb som det er mye diskusjon rundt, så det er ikke overraskende at noen har sterke synspunkter.

Les også: Overtar arven etter Astrid Søgnen

Hvorfor mener du selv at din bakgrunn fra Utenriksdepartementet, CARE, DNB, Agenda og Helsedirektoratet er relevant for en toppstilling i Norges største utdanningsetat?

– Det er jo andre som må svare på hvorfor de har valgt meg. Jeg har lang og bred ledererfaring og har ledet mange sterke fagpersoner som kan mye jeg ikke kan. Min oppgave er å sørge for at vi tar all kunnskapen og kompetansen i bruk, og det vil også være min oppgave i Utdanningsetaten.

Mener du at det ikke er viktig at en leder har fagkunnskap på det feltet man skal lede?

– Jeg har ikke noen generell mening om det. Det kommer nok an på hva slags type lederjobb det er snakk om. Jeg har etter hvert fått mye erfaring med å lede folk som har annen fagbakgrunn enn meg selv. Jeg har blant annet ledet bankrådgivere, bistandsarbeidere, journalister, jurister, sykepleiere og leger. Jeg tenker det er viktig å anerkjenne at andre har fagkompetanse en ikke har selv og bruke den godt.

Hva slags ledertype er du?

– Du burde spurt dem som har jobbet med meg. Jeg er opptatt av å få fram det beste i folk og jeg tror det er viktig å gi folk tillit og ansvar. Og så må man le en del på jobben – vi bruker så mye tid der at det må være rom for å ha det litt gøy.

Hva slags visjoner har du for Oslo-skolen?

– Vi må sørge for at alle elever har gode og trygge læringsvilkår, det er den store visjonen. De kommer til å møte et krevende arbeidsliv som er i veldig sterk omstilling. Det er viktig at de kommer ut av skolen som kunnskapsrike, engasjerte og nysgjerrige borgere.

Hva var kjernen i konflikten mellom din forgjenger Astrid Søgnen og skolebyråden slik du ser det?

– Jeg kjenner saken bare fra media, så det har jeg ikke lyst å uttale meg om.

En arbeidsmiljøundersøkelse fra PwC avdekket at mange ansatte opplever lite tillit, detaljstyring og urimelige rapporteringskrav. Hva skal du gjøre for å bedre arbeidsmiljøet i etaten?

– Jeg starter opp med blanke ark i august. Jeg skal jobbe med mange dyktige og engasjerte mennesker. Målet er at alle skal ha det bra på jobb og at vi utnytter kompetansen best mulig.

Mange lærere i Oslo opplever at det er lite rom for å ytre seg fritt om skolehverdagen. Hva vil du gjøre med det?

– Det er viktig at vi har stor takhøyde for ytringer. De som står i førstelinja, rektorer og lærere, må være med i diskusjonen om hvor skolen skal gå. Jeg tenker det er veldig verdifullt at det er så mange engasjerte mennesker som brenner for jobben sin.

Tror du det blir mange kamper med den politiske ledelsen i kommunen?

– I dag er mine sjefer Bent Høie (H) og Åse Michaelsen (Frp). Det viktige er å forstå hverandres roller, og det synes jeg ikke er vanskelig.

Hva vil du si om den jobben Søgnen gjorde i sine 18 år som direktør av etaten?

– Det er veldig mye bra i Oslo-skolen. Elevene scorer høyt på trivsel, motivasjon og skoleresultater. Det er mye bra som er bygget opp.

Er du enig med lærer Simon Malkenes som mener problemene i Oslo-skolen i stor grad skyldes fritt skolevalg?

– Jeg har ikke tenkt å mene noe om dette nå. Jeg skal først sette meg inn i hele bredden av det som foregår i Oslo-skolen.

Mange unge sliter tungt med å komme seg gjennom skoleløpet og frafall er fortsatt et stort problem. Har du gjort deg noen tanker om hva som bør gjøres annerledes i skolen?

– Det blir en veldig viktig oppgave å sørge for at flere kommer seg gjennom skolen. En forutsetning for læring, er at alle skal ha det bra. Nå sitter jeg på helsesiden og ser hvor skadelig frafall er. Antallet unge uføretrygdede øker og mange sliter med å komme seg ut i arbeidslivet. Det blir dyrt, både for den enkelte og samfunnet, hvis vi ikke klarer å løse oppgaven bedre.

Hvordan var din egen skolegang?

– Jeg hadde det jo bra på skolen, men jeg tror skolen er mye bedre i dag. Jeg gikk på Stovner og Haugenstua i Groruddalen. Jeg var ganske lei da jeg begynte på ungdomsskolen og var ikke den mest ivrige eleven. Jeg har stor sympati med dem som ikke greier å sitte stille så lenge. Jeg husker jeg måtte løpe to runder rundt rekkehuset for å greie å sitte stille under middagen. Jeg er veldig for fysisk aktivitet i skolen.

Til slutt: Hvordan vil de rundt 15.000 skoleansatte i Oslo merke at de har fått nye sjef?

– Jeg gleder meg til å komme ut og møte dem. Jeg har planer om minst ett skolebesøk i uka. De skoleansatte jobber sammen med sine rektorer. Til daglig blir min jobb, sammen med de andre i Utdanningsetaten, å legge til rette for at de skal få gjort jobben sin best mulig. Du får spørre meg igjen om et halvt års tid. Jeg begynner 5. august.

Les også: Inga Marte Thorkildsen: – Nå får de gi seg

Mer fra Dagsavisen