Helg

Godt mediesamliv



Thor Gjermund Eriksen mener NRK og kommersielle, norske aktører nyter godt av hverandre, og at den største konkurransen kommer fra utlandet.

Hvem: Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, NRK

Hvorfor: Tenketanken Civita har laget et forslag til ny mediepolitikk. To forslag er at NRK bør bli smalere og satse mindre på sport og barne-TV.

Hvordan har uka di vært?

- Det har vært ei flott uke. Jeg kom tilbake fra ferie på mandag med mye energi etter å ha fått slappe av på fjellet og lade batteriene.

Hva tenker du om forslaget fra Civita om at NRK bør safe litt mindre og satse smalere for å lage bedre TV og samtidig sikre mediemangfoldet?

- Jeg tenker at det er et vennlig og velment råd med en positiv grunntone. Og jeg opplever at selv om vi er veldig innovative, så må vi hele tida passe på å være tilstrekkelig nyutviklende. Men vi har akkurat fått noen nye profiltall der vi spør publikum, og det er ikke noen tvil om at de opplever NRK som innovative.

Kristian Meisingset og Eirik Vatnøy, som har skrevet Civitarapporten, foreslår at NRK bør satse på å lage mer ressurskrevende program, og å få til det ved å kutte ut sport, store fellesbegivenheter og lage mindre barne-TV. Er det ikke ressurskrevende å lage program for barn?

- Barne-TV er noe av det mest ressurskrevende vi gjør. Og om noen skulle være i tvil om det, så bruker vi betydelig mindre på barneprogrammer enn på sportsrettigheter. Den kritikken har jeg rett og slett ikke fantasi nok til å forutse at ville komme, for der har vi stort sett vært enige i Norge om at barne-TV-tilbudet skal være ikke-kommersielt. Man ønsker ikke reklamer rettet mot barn. og om det var åpent for reklame, så ville man heller ikke klart å finansiere nytt norsk barne-tv på norsk fra norsk virkelighet for norske barn. Det er en av våre virkelig viktige oppgaver. Og jeg har aldri hørt at NRK får kritikk fra kommersielle aktører for at vi tar det barneoppdraget på så stort alvor som vi gjør.

Står NRK i veien for kommersielle aktører når dere satser tungt på barn og sport, eller er det de kommersielle aktørene som ikke er gode nok?

- Det lages mye bra, kommersiell barneunderholdning som spillefilmer på kino og bøker. Men når det gjelder TV-programmer med nytt, norsk innhold for barn, er vi nesten alene om å lage det. Akkurat nå har vi en serie som heter «Alle sammen, sammen» som er et nytt norsk barnedrama. Det er jeg skråsikker på at aldri ville blitt finansiert kommersielt. Jeg mener det er viktig at denne typen innhold blir produsert i Norge.

Men bidrar NRK til at det blir skjev konkurranse hvis dere kaster dere over alt som er populært?

- Jeg er helt overbevist om at å ha en godt finansiert allmennkringkaster bidrar til mediemangfoldet, og at alle blir bedre. Norge er det eneste landet i Norden som har kommersielle, riksdekkende konkurrenter på radio - og NRK og kommersielle radiokanaler lever godt ved siden av hverandre til tross for at NRK også har en sterk posisjon der. Det samme gjelder TV. Jeg har jobbet i avisbransjen i hele mitt voksne liv, og har veldig stor forståelse for de utfordringene man har der. Men det er faktisk sånn at også norske aviser har klart seg bedre enn for eksempel aviser i USA eller Danmark til tross for at de i USA ikke har noen allmennkringkaster og Danmark har Danmarks Radio som har en langt svakere posisjon enn NRK. Så det er ikke NRK som presser forretningsmodellen, det er Google, Facebook og Finn.

Hva slags journalistikk bruker NRK mest penger på?

- Nyhetsjournalistikk og dokumentarer.

Kunne ikke NRK med fordel vært litt mer vågale og eksperimentelle og satset litt mindre safe?

- Man kan alltid være mer vågal. Men ta «Lilyhammer», det er en vågal satsing, ingen kunne forutsi at det skulle bli en suksess da vi investerte i ideen. Jeg vet ikke om det var åpenbart at «Hurtigruta» skulle bli en suksess heller. Eller vinterens program om dialekter, som er i kjernen av vårt oppdrag omkring norsk språk og norsk kultur. Alle disse er programmer som slo godt an, og etter min mening innovative satsinger som det var knyttet høy risiko til.

NRKs debattside Ytring er også blitt kritisert, men der har du sagt dere vurderer å gjøre endringer?

- Noen mener det er et problem at NRK har Ytring, andre mener debatt genererer mer debatt og større meningsmangfold alle steder. Sven Egil Omdal i Stavanger Aftenblad har for eksempel tatt veldig til orde for at han mener at alle blir bedre på debatt ved at NRK også er der. Når Civitarapporten sier vi bør jobbe mer med dokumentar og kvalitativ, kontroversiell journalistikk, ville det være merkelig om vi ikke ga publikum en arena der de kan debattere. Etter min oppfatning er det en del av den samme journalistiske ambisjonen. Men det er blitt påpekt at vi bør bli flinkere til å lenke ut til annet innhold, så det er noe vi bør se på. Som et tilbud til publikum er dette nettstedet under utvikling hele tida.

Bør NRK være størst?

- Ikke på alle områder. Det er viktig at NRK når et bredt publikum og klarer å være en fellesarena ved enkelte anledninger. Men NRK er mindre dominerende nå enn før fordi publikum i dag blir tilbudt langt mer innhold enn noen gang. Og den store konkurransen er ikke fra norske aktører, men utenlandske som Netflix, YouTube og Google. For eksempel har 30 prosent av befolkningen i dag Netflix, det er en million mennesker det.

Hva skal du se på i helgen?

- Gjerne en fotballkamp fra England, og da er det TV 2s Premier League jeg abonnerer på, som for øvrig koster mer enn TV-lisensen. Og i går ble det gullrekka. Jeg er veldig glad i gullrekka på fredager, det er faktisk helt sant.

Mer fra Dagsavisen