Helg

Flyr høyt

Bjørn Kjos skal låne 60 milliarder kroner i økonomiske krisetider. Det har ikke gått ut over nattesøvnen.

Hvordan har uka vært?

- Det har vært en veldig hektisk, men artig uke. Vi var jo spente på hvordan markedet ville reagere på kjøpet. Heldigvis fikk vi en fantastisk mottakelse.

Du skal låne rundt 60 milliarder kroner for å kjøpe 222 nye fly. Sover du godt om nettene?

- Ja, veldig godt. Når vi får de nye flyene, vil vi ha nesten 100 fly av den typen vi har i dag. Da kan vi begynne å selge de gamle, og det vil gi oss en stor egenkapital. Vi har regnet ut at de nye flyene vil være nedbetalt på 12 år. Når de andre selskapene kommer etter om fem år, har vi allerede gjort store besparelser.

Du framstår som en blid og jovial type i offentligheten, endrer du personlighet når du driver beinharde forhandlinger?

- Nei, jeg gjør egentlig ikke det. Det er ingenting som løser opp stemningen mer enn humor og latter. Men jeg er ikke sånn hele tida, altså.

Hva er det med deg som gjør at du greier å få en rabatt på over 50 milliarder kroner?

- Hahaha. Dette er ingen enmannsjobb, gitt. Det handler om å ha utrolig dyktige folk med seg på laget.

Hva er det som driver deg?

- Det er å skape et sterkt Norwegian og sikre mange gode arbeidsplasser i framtida.

Du nærmer deg en personlig formue på én milliard kroner? Hva unner du deg selv av luksus?

- Ikke så mye. Man kan jo ikke kjøre mer enn én bil, bo i mer enn ett hus eller spise mer enn én middag om dagen. Men jeg har en seilbåt og så kjøper jeg ofte nye ski.

Tenker du noen gang at vi flyr for mye og at klima-
avtrykket vårt er for stort?

- Vi er alle blitt en del av en større verden. Økonomien og industrien er i dag global. Jeg tror vi kommer til å fly mer og mer i årene framover. Det viktigste klimatiltaket vi kan gjøre, er å få byttet ut de gamle flyene med nye som slipper ut mye mindre CO2. På sikt er jeg sikker på at flyene kan gå på biodrivstoff. Det vil skje når infrastrukturen på flyplassene bygges ut og hvis oljeprisene fortsetter å stige.

Er du opptatt av klimaet?

- Ja, og det bør alle som driver med industri være. Vi har bare én klode, og den skal vi ta vare på.

Dere har fått kritikk for at dere nå skal leie inn arbeidskraft i stedet for å gi folk fast jobb. Hva er din kommentar til denne kritikken?

- Vi innretter oss etter de lover og regler som finnes i de landene vi opererer i. Det farligste vi kan gjøre, er å tro at vi kan innføre norske vilkår i den store verden. Da setter vi hele selskapet og norske arbeidsplasser i fare. Det beste ville selvfølgelig vært om alle i hele verden kunne fått norske lønninger. Men det er en utopi.

Hvordan vil det gå med SAS nå?

- SAS er en god konkurrent med mange dyktige folk.

Ville du satset pengene dine i SAS?

- Jeg satser alltid pengene i Norwegian. Men vi vil ikke at SAS skal forsvinne. Hvis det skjer, vil bare en annen god konkurrent dukke opp.

Det er harde økonomiske tider i 
Europa, og det er der dere satser 
hardest, kan ikke dette gå riktig galt?

- Nei, det tror jeg ikke. Om fem år kommer vi til å ha den mest kostnadseffektive flåten i verden. Vi vil kunne konkurrere med hvem som helst på pris. Det som bekymrer meg, er at land som Spania har en arbeidsløshet på 40 prosent blant unge mennesker. Det er farlig.

Kan ikke den høye arbeidsløsheten i Europa slå tilbake på dere ved at 
kjøpekraften blir mindre?

- Da får vi heller hjelpe de kriserammede landene og ansette folk, slik at de kan komme opp på et europeisk nivå igjen.

Hva skal du gjøre i helgen?

- På lørdag skal jeg gå på ski. Og på søndag skal jeg i barnedåp. Jeg har fått et barnebarn, en fin liten kar, som skal døpes.

Hvem: Bjørn Kjos, administrerende direktør i 
Norwegian

Hvorfor: 
Norwegian har gjennomført Europas største flyhandel 
noensinne

Mer fra Dagsavisen