"Erobreren" har fått langt fra gode kritikker. Fra venstre: mamma Åse (Birgitte Victoria Svendsen), Margrete (Marte Germaine Christensen, Jonas (Jakob Oftebro) og storebror Daniel (Eivind Nilsen Salthe). FOTO : Erik Ruud/NRK

En slaktet erobrer

«Erobreren» fikk slakt av et samlet pressekorps denne uka. Sjefen for NRK Drama, Hans Rossiné, tar til seg den kritikken som kjennes relevant.

- «Erobreren» erobret ikke, er vel det mest brukte ordspillet denne uka: Erobret den deg?

- Ja, det gjorde den, og mange med meg. Jeg synes vi har fått til en bra TV-serie. Det er som med alle serier at det tar gjerne en eller to episoder før den får satt seg. Alle serier har elementer der man kan tenke at ting kunne vært gjort bedre, men sånn er det og vi forbedrer oss hele tida.

- Hvilke elementer er det i denne serien, da?

- Vi skal ha en intern evaluering, men det har vært mange tilbakemeldinger. Noen har vært interessante og relevante, og andre har ikke vært det. Men sånn er det. «Erobreren» har engasjert folk som knapt noen annen serie. Den har delt folk i to leire, sånn elsk og hat. Mange har vært negative, og mange har latt seg begeistre av dyktige skuespillere, nostalgiske minner og herlig tidskoloritt.

- Men er du overrasket over all kritikken som har kommet fra TV-anmelderne?

- Nei, fordi kritikerne er enkeltmennesker med ulik oppfatning seg imellom, de også. «Lillyhammer» fikk også et terningkast to, «Himmelblå» fikk terningkast to, så kritikken fra anmelderne er vanskelig å forutse. De siste årene har de fleste seriene fått alt fra terningkast to til terningkast fem, så det er mer regel enn unntak.

- Men hvorfor er det slik at de nye seriene får dårlig kritikk?

- Nei, det må du nesten spørre anmelderne om. Jeg tror det tar tid før serier setter seg. Du ser jo også med nye amerikanske serier at det tar tid før man kommer inn i dem. Du skal bli kjent med universer og karakterer. Det er en annen fortellerteknikk i «Erobreren». Det er ikke en effektiv amerikansk fortellerteknikk. Den har andre ambisjoner og måter å fortelle på fordi den forteller om et litterært univers som er utfordrende og har mange lag.

- Akkurat det å lage bøker om til TV er jo en utfordring. Regissør Erik Poppe var en av de aktuelle regissørene til «Erobreren» og var denne uka ute i media og sa at manuset hadde store utfordringer med hensyn til å gjøre det TV-vennlig. Hva tenker du om det?

- Jeg tenker at det er noen år siden og at Erik Poppe leste et helt annet manus. Dette har vært en lang prosess, med flere manus og utkast og runder, og det er ikke unaturlig i denne bransjen. Det er mange diskusjoner, og alt skal klaffe: kunstnerisk, budsjettmessig, og så må det også passe for den aktuelle regissøren tidsmessig.

- Hvorfor satser dere så mye på å filmatisere kjente bøker framfor å utvikle egne manus?

- Vi gjør jo begge deler. «Schmokk», som gikk i fjor høst, var jo originalskrevet. «Taxi» var originalskrevet. Til høsten kommer «Hjem» som er originalskrevet, samtidig som at vi har nå filmatiseringene av «Erobreren», og så kommer «Halvbroren» i 2013. Det handler jo om å finne den gode historien, og om den ligger i en roman eller om den ligger i hodet på en forfatter som kommer og presenterer den for oss, så er ikke det så viktig for oss. Shakespeare leste jo italienske romaner som grunnlag for sine stykker.

- Men «Erobreren» har jo fått kritikk for å være for stiv og med kunstig dialog. Kan dette ha noe med at det egentlig er en roman?

- Nei, jeg tror ikke det. Romaner kan være gode utgangspunkt for en TV-serie. Eller en spillefilm.

- Tar NRK Drama til seg den kritikken de får?

- Ja, den kritikken som vi finner relevant, tar vi selvfølgelig til oss. Vi jobber hele tida med å forbedre oss i alle ledd. Det siste halvåret har vi hatt spesielt fokus på manusutvikling.

- Er du fornøyd med seertallene?

- Ja, vi satt som internt mål 600.000 seere, og vi har oppnådd 660.000 seere, samt en markedsandel på 37 prosent som er bra for TV-drama internasjonalt. Omkring 50.000 har sett den på nett-TV, og også mange så reprisen, så totalt er vi oppe i rundt 750.000 seere.

- Men «Erobreren» har vel kostet mye å lage, du har jo ikke villet si hvor mye: Er det ikke ille at den da genererer færre seere enn for eksempel «Lillyhammer»?

- Nei, men sånn er det. Lager man epokedrama, så koster det mer penger, og man kan ikke mene at NRK bare skal lage humor og krim fordi det er billigere og trekker flere seere. Vårt oppdrag er mangfold. Hvis du tar opplaget til Dagsavisen, VG og Dagbladet og ganger med to, så har du seertallet til «Erobreren». Det er objektivt et stort publikum til epokedrama.

- Skal du se neste episode, da?

- Ja, ærru gæern. Hvem skal ikke det?