Halden

TURTIPS: I historie og storslått natur

Fredriksten festning ligger badet i ettermiddagssol, og fra tretoppene lyder litt optimistisk fuglesang til tross for at vi skriver desember.

Bilde 1 av 3

Østfolds skoger, fjell og kyst er en delvis uåpnet skattkiste, mener turgåer og forfatter Linken Raeng, som gjerne deler sine oppdagelser, slik hun også tidligere har gjort, med Dagsavisen Østfolds lesere.
Dette er den første av tre turomtaler hver fredag før jul. Raeng har for øvrig gitt ut to bøker med turomtaler; «Turperler i Østfold og Bohuslän» og «Turgleder i Østfold og Bohuslän».

Fra parkeringen går vi oppover mot festningsmurene og følger skilt mot Brådland. Veien leder ned til andedammene, der den hvite broen markerer starten på denne runden. Ved broen står en plakat om Nordmandstien, som vi skal følge herfra og til Christianopel skanse.

Fantastisk utsikt

Vi går over broen og et stykke opp i bakken svinger Nordmandstien inn til høyre. Snart står vi på Brådland skanse og ser ut over de sørlige delene av festningen, samt mot Halden by og Ringdalsfjorden.

En solid steintrapp leder ned igjen fra skansen og vi kommer forbi hyttene ved Fredriksten Camping. Herfra går vi ned mot kaserna, krysser parkeringen og kommer til en liten høyde bak det store kasernebygget.

Dette er Roland skanse, som i likhet med Brådland skanse var i harde kamper i januar-februar 1660. En stor minnebauta og noen tyske luftvernstillinger fra 2. verdenskrig forteller sin historie, men mest fascinerende av alt er den flotte utsikten.

Lekeplass

Nordmandstien slynger seg videre rundt skansen og nedover fjellsiden. Stien, som ble laget sent på 1890-tallet, fører oss i sikksakk ned til den treffer Kyststien. Vi svinger til venstre og kommer fram til en super lekeplass for barn, like ved Christianopel skanse. Fra fjellknausen her er utsikten god, og det passer med en liten pust i bakken.

Herfra følger vi Kyststien tilbake og videre mot nord, til den munner ut ved Festningsveien. Et kort stykke nede i bakken står et informasjonsskilt om Kongeveien, og vi følger denne gamle ferdselsåren oppover den bratte skråningen.

Stien fører opp mot skoleområdet og byporten, og deretter tar en stenlagt vei oss opp til, og tvers over, Place D’Armes – og videre ned til parkeringsplassen.

God tur!

TURFAKTA
* Distanse: 2,4 km.
* Bratt terreng. Sti over fjell og gjennom skog. Noe grusvei og brostein. Lekeplass. Morsom tur for hele familien.
* Verd å vite: Det går flere historiske stier og en natursti i området ved Fredriksten festning, så du kan gå mye lenger dersom du ønsker det. Mer informasjon om Fredriksten festning og turer i dette området finner du på forsvarsbygg.no.
* Veibeskrivelse: Kjør til Halden, følg fylkesvei 22 og skilting mot festningen. Parker på parkeringsplassen like ved Festningskroa.