Halden

Strid om Allsang på grensen

– Vårt ambisiøse mål er å skape 200 nye, lønnsomme arbeidsplasser, som en positiv ringvirkning av «Allsang på grensen» på TV2, sier Halden-ordfører Thor Edquist.

Av Paul Norberg

Torsdag 15. februar i år bevilget kommunestyret i Halden ni millioner kroner for å sikre at TV 2 fortsatt vil sende dette sommerprogrammet tre sesonger til. Som en viktig del av begrunnelsen for å bevilge et så høyt beløp, trekker ordføreren inn målet om fem nye bedriftsetableringer årlig i det som kalles kreative næringer. Innen 2023 skal dette munne ut i minst 200 nye arbeidsplasser.
– Er det blitt skapt noen arbeidsplasser hittil som en direkte følge av dette underholdningsprogrammet, som ble sendt første gang i 2007?
– Hotelldriften på Festningen er et konkret eksempel. Vi må også ta for oss turistnæringen, overnattingssteder og utelivsbransjen. Halden får en stadig større turisttilstrømming, og mye av det kommer av den viktige eksponeringen på TV hver sommer. Det gir en verdiskapning, noe som igjen fører til større skatteinngang til Halden kommune. Dette gir muligheter til å bruke mer penger til lokale kulturtiltak, mener Edquist.

– Lokal kultur i stedet

– Jeg har ikke sett det dokumentert noe sted at «Allsang på grensen» har ført til nye arbeidsplasser i Haldenregionen, sier gruppeleder Arve Sigmundstad (Ap).
– Programmet har rullet på TV-skjermene i 11 år, og jeg synes det var riktig at kommunen bidro med risikokapital de første årene. Men vi kan ikke fortsette å gi offentlige penger til et helkommersielt TV-program som drives av kommersielle TV 2. Halden er en ROBEK-kommune, noe som indikerer at økonomien ikke er i riktig balanse. Og så langt har Halden kommune betalt rundt 60 millioner kroner for denne eksponeringen, samtidig som det lokale næringslivet har bidratt med ytterligere millioner i sponsormidler. Nå vil de borgerlige partiene i Halden forlenge satsingen enda en gang. Det er ikke greit, sier Arve Sigmundstad. Han understreker at han har stor sans for TV-programmet. Men det er den betydelige offentlige støtten han mener blir feil.

I bystyret foreslo han å omdisponere de tre millionene for i år med to millioner for å støtte lokal kultur og frivillighet. Og en million som avsetning for en  tilskuddsordning til større arrangementer som kan bidra til å profilere Halden. Men forslaget hans falt, og det ble flertall med 25 mot 14 stemmer for å bevilge de ni millionene over tre år.

– Reklame

Ordfører Thor Edquist vil ikke være med på at kommunen nå har gitt tre millioner til arrangøren av «Allsang på grensen» eller til TV 2.
– Vi har kjøpt oss markedsføring på en riksdekkende TV-kanal for ni millioner kroner de neste tre årene. Markedsføringsverdien av en sesong med denne TV-eksponeringen fra Halden, er beregnet til 7,2 millioner. Vi får derfor mye tilbake for de pengene som skytes inn i arrangementet, sier ordføreren.

Rådmann Roar Vevelstad i Halden forteller at «Allsang på grensen» skal være en testareana for kommunens innsatsområde «Arrangementsbyen Halden».
– Vi skal bli Norges enkleste by for gjennomføring av store arrangementer, sier Vevelstad.

Mer fra Dagsavisen