Fra venstre: Leder på Servicesenteret Karine Engebretsen, webredaktør Lisa Gustavsen, kommunikasjonsrådgiver Henrik Diskerud Meyer, lærling Henrik Prøitz og ansatt på servicesenteret Hilde Sørensen.

Halden kommune fornyer seg på nett

Kommunens nettsider blir nå oppdatert og tilpasset dagens nettbruk.

Halden24

Det er ikke til å legge skjul på at nettsidene til Halden kommune har vært gammeldagse. Men nå skjer det ting.

- Vi har startet oppgraderingen nå. Nettsidene har fått et nytt design og vi rydder opp. Den største forskjellen blir nå at sidene er tilpasset mobil- og nettbrettbruk og ikke minst skal det bli en bedre søkefunksjon, forteller kommunikasjonsrådgiver Henrik Diskerud Meyer.

Det skjer mye på IT-fronten i Halden kommune. Ny IT-leverandør og nye nettsider.

- Ja, det er en del som skjer på den fronten akkurat nå, men det meste vi gjør merker ikke brukerne noe særlig til. Den største endringen for brukerne er nettsiden, men det er viktig å påpeke at den jobben ikke er ferdig. Vi bruker nok et par uker på å få hovedsiden og alle undersidene til å fungere godt. Det er mye tekst som skal bearbeides og det er mye informasjon på en kommunal nettside, forteller Diskerud Meyer som synes det ser bra ut.

- Sett i forhold til det vi hadde så er det en stor forbedring. Poenget er nå at den viktigste informasjonen er lett tilgjengelig og at søkefunksjonen er god. Vi har derfor flyttet søkefinksjonen opp og den ligger midt i synsfeltet.

Nettsiden er den primære informasjonskanalen for kommunen, men også sosiale medier er viktig.

- Vi ser på Facebook  som en veldig god distribusjonskanal, men også som et verktøy for dialog. Vi ønsker å svare på de henvendelser vi får gjennom Facebook, men når det gjelder sosiale medier så skal vi ta en gjennomgang av hvordan vi skal bruke dette framover. Blant sosiale medier er Facebook den kanalen vi bruker mest ressurser på, forteller Henrik Diskerud Meyer.