World of Warcraft-animatør «besøkte» spilljentene i Drammen

Jentene som brukte høstferien på e-sport fikk et celebert besøk fredag: en videokonferanse med en animatør fra et av verdens største spillselskaper. Gaming-uka var en så stor suksess at arrangørene lover flere jentespilltreff.

Blizzard er selskapet bak verdenskjente spill som «World of Warcraft» og «Overwatch». Fredag besøkte en av de amerikanske animatørene i selskapet jentene som deltok på Sisterhood gaming week - over nettet, selvsagt. Han stilte opp sammen med Kate Edwards, som har jobbet i flere filmselskaper og er sjef for Global Game Jam.

Animatøren Justin Rasch uttrykte til Dagsavisen Fremtiden at han syns det var en glede å stille opp - og at en motivasjon er å få jenter til å føle seg velkomne i dataspillenes verden.

Fra California til Drammen

Det var drammenseren Miguel Valenzuela som hadde ordnet videotreffet. Han er selv far til to jenter som var med på dataspilluka i høstferien - og dessuten er han opprinnelig amerikansk og har mange kontakter i spillindustrien i California. 

Rasch selv syns det er fantastisk at jenter blir stadig mer interessert i data - og syns det var kult å høre om at en gjeng jenter i Drammen satt og spilte «Overwatch», et av Blizzard-spillene han har vært med og tegne.

– Jeg har vært i industrien i 24 år og jeg blir fortsatt litt satt ut av hvor langt ut i verden spillene jeg har vært en del av har nådd. Men det gir mening - mennesker liker spill, og jeg føler meg heldig som får være en del av å gi dem den gleden, sier han.

Jentene på Sisterhood gaming week i Drammen fikk besøk av to ansatte i spillselskapet Blizzard.
Foto: Bente Bostrøm

Videokonferansen med Blizzard-animatøren og Kate Edwards. Foto: Bente Bostrøm

– Fint at det bare var jenter der

Lily Penelope Valenzuela (13) er datteren til tidligere nevnte Miguel og en av deltakerne på gaming-uka. Hun oppsummerer det som veldig gøy, og skulle ønska uka ikke tok slutt. At det bare var jenter med var viktig, syns hun.

– Det var det som var veldig fint. Vanligvis er det nesten bare gutter som spiller, det er ikke så lett å finne jenter som spiller. Så det var fint å kunne samles, sier hun.

Valenzuela har gamet en del tidligere, men ikke så mye Overwatch, som var det de spilte forrige uke. Hun syns det var kult å få snakket med Rasch.

– Det var veldig spennende å få snakke med noen som jobba med Overwatch. Det var fint og interessant, å se at det var folk som jobba med å lage spill, og de hadde det gøy der.

Hun opplever ikke at veldig mange i dag syns det er rart at jenter spiller dataspill.

– Nei, bare noen få. Men det rareste er at de ikke syns jenter bør spille, syns hun.

Vil fortsette samarbeidet

Prosjektleder Bente Bostrøm for Sisterhood Drammen, et initativ fra Sanitetsforeningen som skal lage arenaer der jenter kan møte andre jenter og ha et fristed, er strålende fornøyd med gaming- og esportuka for jenter som ble avholdt i høstferien. 

Hun sier Sanitetsforeningen og Drammen Ballklubb (DBK) vil fortsette samarbeidet.

– Uka ble veldig, veldig bra. Vi sitter nå og legger planer for hvordan vi kan videreføre dere. Både for Sisterhood og DBK, sier hun - og legger til at noe av det de vurderer er ukentlige samlinger, der Sisterhood og DBK står for opplegget annenhver uke.

LES OGSÅ: – Mange av de smarte hodene i dag startet med esport

Hun sier at å anerkjenne jentenes hobby og ta dem på alvor - for eksempel med showkamp som ble streamet, der det var laget egne logoer til hvert lag, møtet med Blizzard-animatøren med mer, var helt sentralt.

– Det gjør noe med jentene også, at alt er på plass. At det var helhetlig. Gaming er en av de siste guttebastionene innenfor sport. Å vise jentene at dette også kan være deres greie er viktig. Samspillet mellom deltakerne, og det var utrolig kult å se hvordan det kom fram underveis i uka. 

Det digitale glasstaket

Justin Rasch er helt enig i at gamingverdenen er og har vært mannsdominert, og at det samme gjelder spillerne. Mange har vært frekke og aggressive mot kvinnene som har deltatt i flerspillerspill på nett. Det har gjort at mange jenter har gitt seg raskt, tror han. Men han ser at flere lag og miljøer i spillverdenen slår ned på slik oppførsel hos medlemmene og at tonen har bedret seg.

Det er også for eksempel mange flere kvinnelige karakterer enn før.

– Alle spillstudioene har mye mer mangfold blant de ansatte og i spillene sine nå. Blizzard leder an i den utviklingen og vil at alle grupper skal representeres i deres spill. Representasjon er viktig. Da får du kule karakterer du kan relatere deg til og identifisere deg med. Det er en stor seier, sier han.

Også industrien har endret seg, mener han.

– Jeg har sett en enorm utvikling. Før ble kvinnelige spilldesigneres meninger tillagt mindre vekt fordi de hadde mindre erfaring med å faktisk spille spill. Men bransjen blir mindre av en gutteklubb dag for dag. Kvinnene i miljøet får mer representasjon og mer respekt. 

Han avslutter med en håpefull beskjed:

– Verden blir stadig bedre og det vil fortsette. Datteren min er en ung kunstner på vei inn i kunststudier, og hun føler at det ikke er noen begrensninger for hva hun kan gjøre med livet sitt. Det er sånn det skal være.