Nyheter

Vurderte å innføre parkingsavgift i Mjøndalen

Ett av spørsmålene MDG hadde til rådmannen i forbindelse med budsjettet var å sjekke hvor mye penger kommunen ville tjene på at Mjøndalen fikk samme parkeringsreglement som Drammen.

Etter at rådmannen presenterte sitt forslag til budsjett for den nye kommunens første år, har partiene hatt anledning til å komme med spørsmål til forslaget. Første runde med spørsmål ble stilt 4. november, og ble besvart tirsdag.

Blant spørsmålene som ble stilt var MDGs spørsmål om hvor mye kommunen ville tjene på å innføre samme type parkeringsreglement i Mjøndalen som i dag eksisterer i Drammen.

– Vi har et budsjett der vi må kutte 150 millioner kroner, så det var rett og slett et spørsmål for å se om vi kunne finne inntekter til budsjettet. Derfor stilte vi det spørsmålet, og spørsmål om hvilke deler av kommunens eiendomsportefølje vi kunne kommersialisere blant annet, forteller gruppeleder Ståle Sørensen i MDG til Dagsavisen Fremtiden.

LES OGSÅ: Enger la fram sitt forslag til nye Drammens første budsjett

Kan få inn 3,5 millioner kroner

Drammen har hatt avgiftsparkering siden 1962, mens Mjøndalen aldri har hatt det. Rådmannen skriver i sitt svar at Mjøndalen har 130 gateparkeringsplasser, og at man ved å kreve parkeringsavgift for disse kunne tjent 3,5 millioner kroner med en avgift på 40 kroner timen. Evt 2,7 millioner kroner ved en parkeringsavgift på 25 kroner timen.

– Anskaffelse og oppsetting av automater og betalingsløsninger vil beløpe seg til ca. kr. 1 million. Årlig drift av automater og betalingsløsninger vil samlet beløpe seg til anslagsvis kr 600.000. En slik regulering vil ta tid og gjennomføre og vil derfor i liten grad kunne bidra til inntekter i 2020, skriver rådmannen videre.

Siden Mjøndalen heller aldri har hatt avgiftsparkering, er det usikkerhet i hvor stor avvisningseffekten vil bli. Dermed kan marginene ved å innføre parkeringsavgift i Mjøndalen bli enda lavere.

– Trafikalt vil en avgiftsregulering av sentrum i Mjøndalen medføre at mange bilister i stedet vil søke seg til gratisområder i randsandsonen. Det er derfor viktig at parkeringsreguleringen utredes og sees på i et større perspektiv og mer helhetlig enn kun å innføre avgift i sentrumsgatene, skriver rådmannen.

LES OGSÅ: Slik påvirker Drammen-budsjettet deg

Vil trolig ikke følge opp

Svaret gjør det lite trolig at MDG vil gå videre med ideen, slik at innbyggerne i Mjøndalen kan puste lettet ut.

– Det var en idé som kom opp under et av våre budsjettmøter, som en måte å finne nye inntekter på. Basert på svaret er det ikke mye som tyder på at vi vil følge opp den ideen, og vi har heller ingenting i vårt partiprogram som sier at vi ønsker det samme parkeringsregimet i Mjøndalen som i Drammen, sier Sørensen og fortsetter:

– Siden det ikke ser ut til at vi kommer til å tjene så mye på å innføre det, faller egentlig den ideen. Men vi synes det var verdt å sjekke ut, for å prøve å finne nye inntekter til kommunen i stedet for å måtte kutte i stillinger innen pleie, omsorg og skole, forteller Sørensen.

I samme omgang stilte han også rådmannen spørsmål om hvilke områder rådmannen vil anse som mest egnet for utviding av dagens boligsoneparkeringsordning i Drammen, og potensialet for bedre håndheving av dagens parkeringsregime.

– Selv om vi trolig ikke vil følge opp parkering i Mjøndalen, så har vi andre oppfølgerspørsmål om parkeringen vi kommer til å ta med oss. Vi ønsker en bedre håndheving av parkeringsregimet der det ikke følges opp, og tette de lukene som i dag eksisterer, sier han.

LES OGSÅ: MDG sentralt vil øke bensinavgiften

Ønsker seg ny parkeringsstrategi

Derfor kan det likevel hende at det blir innført avgiftsparkering i Mjøndalen, men trolig ikke med det første.

– Det vi bør gjøre, er å se på dagens parkeringsregime i et nytt lys for den nye kommunen. Gjennom en ny parkeringsstrategi kan vi få justert ting, og da vil det ikke bli værende slik det er i dag, sier Sørensen.

MDG-politikeren er også skuffet over rådmannens arbeid med ladepunkter i boligsoneparkering, og sier at de vil be rådmannen prioritere ting annerledes inn mot justeringen av budsjettet til sommeren neste år.

– Svaret som fremkommer kan tyde på at man ikke har forstått det politiske vedtaket korrekt. Muligheten ved å lade over natta / ved opphold hjemme er for mange det  momentet som gjør det mulig å gå over til en elbil fra en fossilbil. At elbilen er fulladet på morgenen eller når man ønsker å bruke denne gjør at man ikke trenger til å legge inn ladestopp eller hurtiglading gjennom dagen, skriver Ståle Sørensen i den nye spørsmålsrunden.

Spørsmål fra folkevalgte gjennomføres i to runder. Frist for første spørsmålsrunde var 4.november, og de spørsmålene besvarte rådmannen tirsdag denne uken. Den andre fristen for å sende inn spørsmål var torsdag klokken 12.00, og de kommer til å bli besvart innen 22. november.

LES OGSÅ: Teatersjef skuffet over regjeringens kulturfinansiering

Mer fra Dagsavisen