Nyheter

Tar Holmsbumalerne til Telemark

Målfrid Ravnåsen Vangen og boka hennes om kunstnerkolonien i Holmsbu står sentralt når Telemarksmuseet åpner utstillingen «En verden av lys» lørdag.

Utstillingen viser til sammen 51 verk av de tre kjente Holmsbumalerne Oluf Wold Torne, Thorvald Erichsen og Henrik Sørensen, og det er første gang de tre markante kunstnerne stilles ut i så stor skala.

– Det var da jeg lanserte boka mi «Innseilingen til de lykkelige øyer» i 2018 at jeg også begynte å jobbe her ved Telemarksgalleriet på Notodden, og det var også da jeg fikk spørsmål om å lage en utstilling her i tilknytning til den, forklarer Ravnåsen Vangen som er museumspedagog i NIA og fortsetter;

– Valget falt på de tre kunstnerne vi kjenner fra Holmsbu billedgalleri, men dette er første gang det lages en utstilling der Oluf Wold Torne, Thorvald Erichsen og Henrik Sørensen kunstnerne vises samlet i en bred presentasjon.

Saken fortsetter under bildet.

Målfrid Ravnåsen Vangen med Sven Oluf Sørensen (1920-2017), førstehåndskilde til boka "Innseglingen til de lykkelige øyer", og Henrik Sørensens sønn.

Sven Oluf Sørensen (1920-2016) og Målfrid Ravnåsen Vangen. Foto: Privat

Holmsbu og Telemark

I utstillingen følger vi de tre kunstnerne i deres opphold i Telemark og Holmsbu. Vi beveger oss fra mørkladede symbolistiske landskap malt på slutten av 1800-tallet til klare bilder i ren farge fra århundreskiftet.

Gjennom sitat og utsagn fra brevveksling dem imellom får vi et nært inntrykk av vennskapet mellom de tre kunstnerne, selv om Sørensen var 20 år yngre enn de to andre, og deres fascinasjon for både Holmsbu og Telemark.

– Det har vært spennende å jobbe med utstillingen, jeg har plukket ut verk, skrevet veggtekster og funnet sitater av kunstnerne og knyttet dem til noen verk i utstillingen, sier Ravnåsen Vangen som mener det er viktig å løfte frem kunstnere som er så viktige i norsk kunsthistorisk sammenheng.

Tre gode venner

– Oluf Wold Torne og Thorvald Erichsen reiste mye rundt sammen på slutten av 1800-tallet, og banet vei, og så kom Henrik Sørensen etter de to, forteller Ravnåsen Vangen som synes det er spennende at Telemark og Holmsbu møtes på denne måten.

Selv om Henrik Sørensen sa, både under første opphold i Holmsbu og i Telemark: «Jeg vil aldri komme hit mer!» endte han opp med å male utallige bilder nettopp fra disse stedene, og det er herfra de fleste motivene i utstillingen er hentet fra, men flest fra Holmsbu.

Saken fortsetter under bildet.

###

– I Telemark er Henrik Sørensen ganske kjent, men ikke de to andre, og vi ønsker å løfte frem kunstnere som ikke lenger er så godt kjente men som står sentrale i norsk kunsthistorie.

Lånt fra Drammen

Flere av bildene på utstillingen er utlånt fra Drammens Museum og Holmsbu billedgalleri, blant annet Erichsens «Den gule veien», veien ut til Støa. De malte ofte samme motiv, som i seg sjøl ikke var så viktig, forskjellene og fokuset lå i lyset og fargene. Fra privat eie er det lånt ut en variant av Støaveien, «Den blå veien».

Henrik Sørensen skrev mye, og flere sitater er knytta til maleriene i utstillingen, for å føle at man kommer tettere og nærmere kunstnerne og forholdet dem imellom, forklarer Ravnåsen Vangen.

Noen av bildene har ikke vært vist på mange år, og noen har ikke vært vist i det hele tatt, og utstillingen er bygget opp delvis kronologisk og delvis tematisk.

Saken fortsetter under bildet.

Daglig leder ved Telemarksgalleriet og museumspedagog og forfatter Målfrid Ravnåsen Vangen gjør klart for utstilling.

Helene Brekke, daglig leder i Telemarksgalleriet og Vangen monterer utstilling. Foto: Telemarksgalleriet

Utstillingen består av verk fra museets egen samling og innlånte verk fra Drammens Museum, Holmsbu Billedgalleri, Nasjonalmuseet, Lillehammer kunstmuseum, Vest-Telemark Museum, Grieg-samlingen, Nordea og private eiere.

– Jeg må innrømme at dette er stas, og særlig at boka mi har fått slik ringvirkning, sier Målfrid Ravnåsen Vangen som gleder seg til åpning i Telemarksgalleriet på Notodden lørdag 15. februar kl. 13.00. Det blir åpningstale ved Sverre Følstad, kunsthistoriker og kurator ved Blaafarveværket, og musikk ved operasanger Anne-Carolyn Schlüter.

Mer fra Dagsavisen