Nyheter

Sprengte i gang jernbanerevolusjonen

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) sto for den offisielle åpningen av Intercity-prosjektet i Drammen med en verdi på over 12 milliarder kroner som skal sørge for bedre fremkommelighet.

Etter flere års prosjektering, finansiering og politiske beslutninger fikk statsråd Jon Georg Dale æren av å fyre av den første salven i prosjektet med å lage tunnel for å koble på det nye dobbeltsporet på Skoger.

– Det er nok de to dyreste knappene jeg har trykket på i hele mitt liv, men det var veldig gøy og ikke minst fordi prosjektet er så viktig med tanke på å utvide bo- og arbeidsmarkedet langs Vestfold-banen, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til Dagsavisen Fremtiden.

«Dynamitt-Harry»

Den eneste erfaringen Dale hadde med å sprenge ting var at han hadde sett Dynamitt-Harry på TV.

– Med kyndig veiledning gikk det veldig bra det, men så er det jo sånn at det koster fire-fem milliarder kroner hver gang vi trykker på knappen, så vi kan ikke gjøre det for ofte, sier statsråd Dale og ler før han blir mer alvorlig igjen:

– Det er fryktelig dyrt å investere i infrastruktur, og jeg mener vi må få mer ut av pengene i årene som kommer. Men denne investeringen gir oss muligheten til å styrke konkurransekraften til norsk jernbane på en måte som vi ikke har sett siden Nordlandsbanen sto klar i 1962. Derfor er dette starten på historien om bedre kapasitet og togtilbud som vil komme alle til nytte, sier han.

Det var i det hele tatt god stemning under åpningen av det som sammen med det nye sykehuset vil være investeringer i Drammensregionen på godt over 20 milliarder.

– Begge disse prosjektene blir enormt viktige for Drammen, og Intercity-prosjektet vil bety veldig mye både for innbyggerne i Drammen og for alle langs hele Vestfoldbanen. Med så store investeringer skapes det også mange jobber lokalt i Drammen, så her må lokalt næringsliv kjenne sin besøkelsestid og melde seg på, sier avtroppende ordfører Tore Opdal Hansen til Fremtiden.

– Det vil bli ulemper

Prosjektleder Hanne Stormo i Bane NOR sier at de vil bli godt synlige i bybildet de neste årene.

– Det er ingen tvil om at vi kommer til å støye og støve, og utbyggingen vil medføre ulemper for innbyggerne i Drammen de neste årene. Samtidig skal vi gjøre alt vi kan for å være forutsigbare, komme med riktig informasjon og optimalisere alle løsningene våre for å redusere støyen så mye som mulig, forteller Stormo.

– Beklageligvis vil det bli verre før det blir bedre. Det er bestandig sånn at det blir en del ulemper i sånne prosesser, før det blir mye bedre etterpå. Vi i kommunen har jobbet med Bane NOR for å redusere ulempene, men vi må være innstilt på at det kommer til å bli ulemper, sier Opdal Hansen.

---

Intercity Drammen

  • Prosjektet Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen er en del av InterCity-satsingen fra Oslo til Tønsberg, og totalt har prosjektet i Drammen en styringssramme på 12,2 milliarder kroner.
  • Prosjektet i Drammen inkluderer bygging av dobbeltspor mellom Drammen stasjon og Skoger, gjennom en ny tunnel i Strømsåsen som skal stå klar i 2024.
  • I tillegg skal prosjektet bygge om Drammen stasjon og Gulskogen stasjon, og det skal legges nytt spor mellom Drammen og Gulskogen. Drammen stasjonen skal få nye plattformer og seks nye spor. Arbeidene skal skje samtidig som togene er i drift, og størsteparten av arbeidene skal gjennomføres mellom 2022 og 2024.
  • På Gulskogen stasjon skal det bygges helt nye plattformer, med fire spor til plattform. Plattformene forlenges over Baker Thoens Allé. Det skal bygges en ny undergang på stasjonen, med atkomst til Gulskogen senter. Gulskogen stasjon er planlagt klar i 2025.
  • Til sammen vil det komme ti kilometer dobbeltspor, sju km ny bergtunnel, 275 meter løsmassetunnel og 700 meter kulvert til sykehuset.

---

Mer fra Dagsavisen