Nyheter

Slutt på «gratisparkering» i Svelvik

Tidligere har innbyggerne i Svelvik stort sett parkert som de har ønsket, men dette blir det nå slutt på. Drammen kommune kan også få muligheten til å innføre avgiftsparkering i både Mjøndalen og Svelvik, om det er ønskelig.

Bilde 1 av 3

Allerede i høst varslet MDGs gruppeleder og nå varaordfører Ståle Sørensen at de ønsket å se på dagens parkeringsregime i et nytt lys for den nye kommunen.

Gjennom en ny parkeringsstrategi håper Sørensen blant annet å få inn mer penger til kommunen, og gjennom budsjettarbeidet i fjor høst vurderte han å fremme en sak om å innføre parkeringsavgift i Nedre Eiker. Da det ikke viste seg å være lønnsomt på kort sikt, valgte Sørensen å legge det fra seg.

I årets første møte i hovedutvalget for tekniske tjenester skal saken om kommunal håndheving av offentlig parkeringsgebyr opp til behandling, og der foreslås det blant annet å søke Vegdirektoratet om muligheten til å håndheve offentlige parkeringsgebyr i den nye kommunen.

– Vi har ikke besluttet hva vi går for her, men vi trenger en utvidelse av parkeringsstrategien vår for den nye kommunen slik at vi ikke får helt vidt forskjellige parkeringsregimer på de ulike stedene. Ingen er tjent med vill vest-tilstander i parkeringen, så en samkjøring må vi ha, sier Sørensen til Dagsavisen Fremtiden.

LES OGSÅ: Vurderte å innføre parkeringsavgift i Mjøndalen

– For liten grad av håndheving et problem

Kort fortalt må hver kommune søke Vegdirektoratet om lov til å ilegge gebyrer knyttet til feilparkering. Hvis kommunen ikke gjør det, er det kun politiet som har lov til å bøtelegge noen for feilparkering. Den myndigheten har Drammen kommune hatt siden 1973, og Nedre Eiker fikk den myndigheten det siste halvåret i fjor.

I Svelvik derimot har kommunen aldri hatt den myndigheten, og politiet ikke hatt anledning eller prioritert å bøtelegge feilparkerte biler. Det har ført til at det tilnærmet har vært lov til å parkere hvor som helst, og stå så lenge du vil. Det blir det nå trolig slutt på.

Vegdirektoratet bekrefter at en sammenslått kommune ikke trenger å søke om en slik myndighet hvis den største kommunen allerede har myndigheten og direktoratet får en bekreftelse fra et høyt nivå i kommunen om at de ønsker å videreføre oppgaven. Det anbefaler rådmannen at Hovedutvalget for tekniske tjenester sier ja til.

– I tidligere Svelvik kommune oppleves for liten grad av håndheving som en utfordring. Det synes ikke sannsynlig at politiet vil kunne prioritere håndheving av parkeringsgebyr høyere i de kommende årene. Rådmannen vurderer at kommunal håndheving vil sikre større grad av oppfølging av parkeringen i nye Drammen, slik at framkommelighet og trafikksikkerhet ivaretas, skriver rådmannen i sin innstilling til saken.

LES OGSÅ: Kan koste to millioner å sponse gratisparkering

Får muligheten til å innføre parkeringsavgift

Hvis saken får flertall i utvalget, vil medføre at de som bor i Svelvik må innfinne seg i å bli bøtelag for feilparkering i større grad enn før. Den delegerte myndigheten Drammen kommune får fra Vegdirektoratet legger også opp til at Drammen kommune kan innføre avgiftsparkering, både i Svelvik og Mjøndalen.

– Det anses også å være en stor fordel at det er én myndighet som tilrettelegger, kontrollerer og håndhever både vilkårsparkering og offentlig parkeringsgebyr i kommunen, skriver rådmannen.

I saksdokumentene opplyses det at ressursene kommunen bruker på å håndheve feilparkering er omtrent den samme som kommunen får inn i gebyrer, men at kommunen er nødt til å påta seg det ansvaret for å få lov til å håndheve vilkårsparkeringen som regulerer parkering mot betaling og parkering med tidsbegrensning. Som igjen er en stor inntektskilde for kommunen.

– Når det kommer til å innføre avgiftsparkering i Mjøndalen og Svelvik så forholder jeg meg til svaret vi fikk fra rådmannen da vi spurte om det under budsjettforberedelsene i fjor høst. Da var svaret at det ikke var noe særlig å hente på det økonomisk, og derfor tror jeg vi kommer til å se det an, sier Sørensen.

LES OGSÅ: – Økt sirkulasjon på gateparkeringsplassene skal stimulere til mer handel

Går neppe i fakkeltog for avgiftsparkering

Han påpeker at det viktigste for han er å få orden i parkeringsreglementet, og at det er viktigere enn å innføre avgiftsparkering i Mjøndalen og Svelvik.

– Vi kommer ikke til å gå i fakkeltog for å få innført avgiftsparkering i verken Mjøndalen sentrum eller Svelvik sentrum. Begge de sentrumsområdene har helt andre utfordringer enn det Drammen sentrum har, og folk bor også helt annerledes der. I tillegg er det også vanskeligere å belage seg på kollektivtransport ut dit, så selv om vi nå kan få muligheten til å innføre det tror jeg vi ser det an, sier han.

Ap-politiker og Svelviking Mads Hilden er enda klarere i talen.

– Det er helt uaktuelt å innføre avgiftsparkering og tidsbegrensninger slik vi har i Drammen sentrum, verken nå eller i fremtiden. Det skal tungtveiende grunner til før man vurderer å innføre en slik regulering. Jeg tror avgiftsparkering i sentrum ville bli svært dårlig mottatt av befolkningen i Svelvik, sier Hilden til Dagsavisen Fremtiden.

Knuser myten om Svelviks vill vest-parkering

Selv om Drammen kommune nå altså kan få muligheten til å innføre avgiftsparkering, kommer Aps representanter i hovedutvalget for tekniske tjenester til å signalisere at det ikke er ønskelig når saken skal behandles.

– For å holde liv i handel og aktiviteter er vi helt avhengige av at sentrum er tilgjengelig for så mange som mulig. Svelvik sentrum har fortsatt god parkeringskapasitet og ladeplasser for el-bil sentralt. Kommer du ut til Svelvik for å handle skal du ikke bekymre deg for om du får parkert bilen, og med timesruter på buss velger de aller fleste som har det bil, forteller Hilden.

Han er heller ikke helt enig i karakteristikken av vill vest-tilstandene i Svelvik, kanskje med unntak av på 17. mai. Uansett hilser han en større overholdelse av feilparkeringer velkommen.

– Overholdelse av eksisterende parkeringsregler med tanke på feilparkeringer er positivt. Dette er jo noe politiet har hatt ansvar for i Svelvik, men jeg har ikke inntrykket av at de har prioritert dette. Nå har jeg oppfatningen av at det har vært lite utfordringer med feilparkeringer, unntaket er vel at korttidsplassene som hører til kiosk og butikker av og til blir brukt av andre enn kunder, så her må nok folk skjerpe seg og ta hensyn til at forretningene trenger disse plassene til kundene sine, sier Hilden.

LES OGSÅ: Sykehuset advarer mot kutt i parkeringstiden

Mer fra Dagsavisen