Nyheter

Siste: Drammen stasjon åpnet igjen.

Høy vannstand førte til stengning av alle spor, men rundt 15.30 ble stasjonen åpnet igjen for ordinær trafikk.

Bilde 1 av 2

Oppdatert: – Nå er Drammen stasjon åpnet for ordinær trafikk igjen, skriver Saastadhagen i en SMS til Dagsavisen Fremtiden klokken 15.34 mandag ettermiddag.

– Nå monterer vi drivmaskinene etter hvert som vannet trekker seg unna, og når de tørker og vannet har trukket seg tilbake vil vi gradvis åpne stasjonen. Enn så lenge har vi åpnet ett spor for å avlaste pendlertrafikken, opplyser Helge Saastadhagen, områdesjef for Drammen i Bane Nor til Dagsavisen Fremtiden rett etter kl. 15.00 mandag.

Saastadhagen sier at det er Linje L12 fra Eidsvoll til Kongsberg som foreløpig er åpnet for trafikk, og som skal kjøre i henhold til rutetabellen. Minus fra Drammen til Gulskogen, der det fortsatt ikke er åpnet for togtrafikk enda.

– Det første toget kjørte inn på Drammen stasjon like over klokken 14.00, så vi er så smått i gang med togtrafikken igjen. Nå kjører toget fra Eidsvoll til Kongsberg helt inn til Drammen stasjon, før det er buss til Gulskogen og tog videre derfra igjen. Annen trafikk blir håndtert av VY med buss, og de som skal reise med Flytoget og Go Ahead må kontakte de, forteller Saastadhagen.

Må forvente forsinkelser ut over ettermiddagen

Selv om vannet nå trekker seg tilbake og ett spor er åpnet ber han folk smøre seg med tålmodighet.

– De som skal reise må forvente forsinkelser, da det som har skjedd i dag vil skape følgeforsinkelser ut over ettermiddagen. Det vil bli utfordrende med buss i rushtiden, siden bussen i stor grad må kjøre den samme veien, og det er litt av grunnen til at vi har jobbet for å få åpnet det ene sporet da ett tog tar like mange passasjerer som ti busser, forteller Saastadhagen.

Han skryter av jobben som har blitt gjort i løpet av dagen.

– Det er klart at kundene aldri vil bli fornøyd med buss for tog, men forholdene tatt i betraktning synes jeg vi har håndtert dette på en god måte. Vi hadde aldri sett for oss at det skulle komme så mye vann, og hvis vi hadde visst det kunne vi forberedt oss og varslet på en annen måte, men når det først ble så ille som det ble synes jeg vi klarte å snu oss om ganske raskt, sier områdesjefen som nå gleder seg til Intercity-utbyggingen er ferdig i 2024/2025.

– Når utbyggingen er ferdig skal vi løfte stasjonen en halv meter, slik at vi forhåpentligvis slipper dette problemet i fremtiden, sier han.

Skryter av jobben

–  Vi har akkurat nå stoppet trafikken på hele Drammen stasjon, sier Helge Saastadhagen, områdesjef for Drammen i Bane Nor til Dagsavisen Fremtiden rett etter kl. 11.30 mandag.

Avgjørelsen er basert på at vannet har flommet inn over hele stasjonsområdet, aller mest i området under bybrua.

–  Det står nå vann i alle spor, og da må vi ta ut det vi kaller drivmaskiner –  det som sørger for at togene kan skifte spor. Disse må kobles ut og fjernes fysisk, forklarer Saastadhagen.

Det er forløpig ikke klart hvor lenge stasjonen holder helt stengt, men Saastadhagen opplyser at det ikke nødvendigvis er en altfor omfattende jobb å koble maskinene opp igjen.

– Det er kanskje ikke gjort på fem minutter, men spordrift har vært veldig flinke og tidlig ute her, i den grad det går an når meldingen kom så sent som den gjorde. De forberedte seg mens de håpet at vannet skulle trekke seg tilbake. Når det ikke gjorde det, satte de i gang å demontere.

Saken fortsetter under bildet.

###

Foto: Pål Karstensen

Sen beskjed

Først mandag morgen ble Bane Nor klar over flomtoppen som ville komme samme dag, mye senere enn det de er vant til, sier Saastadhagen.

Bane Nors pressekontakt Thea Rønneberg, forteller mandag til Drammens Tidende at de tre ytterste sporene på Drammen stasjon var planlagt stengt på grunn av vannstanden.

– De tre ytterste sporene mot elva ble stengt slik at det ikke skulle kjøre nye tog inn der. Det skal stå noen togsett der nå, men det er vurdert slik at de kan stå der til vannet trekker seg tilbake. Det skal ikke være fare for at de blir skadet. Personell fra Spordrift har vært i drift siden i dag tidlig og kommer til å følge med til vannet trekker seg tilbake, er meldingen jeg har fått fra assisterende banesjef, forteller Rønneberg.

Verste siden 1987

– Heldigvis skjer ikke sånt som dette så veldig ofte, forrige gang det var like ille som dette var i 1987. Vi ble varslet om at det kunne skje to ganger forrige uke, men da ble det ikke så ille.

Helge Saastadhagen har et yrkesliv med erfaring når det gjelder jernbane. Han har vært områdesjef i Bane Nor i tre år, og før det vaktleder i forløperen Jernbaneverket i 19 år, og togleder i Drammen i fire år.

– At vi får tre varsler som dette på så kort tid viser at vi er inne i en tid med endringer i klimaet. Det rant godt inn i undergangen, og toppen er ikke ventet før klokka 13, så for oss er det ikke noe annet å gjøre enn å vente. Det har blitt en turistattraksjon, så vi burde kanskje dele ut fiskestenger slik at folk kunne fisket på spor 1  – det hadde vært noe!, sier Saastadhagen.

Busspendel fra Brakerøya

Dette melder Vy til sine passasjerer mandag:

«Drammen er stengt for togtrafikk. Dette skyldes flom. Vi vet ikke hvor lang tid det vil ta før togene kan kjøre som normalt igjen».

Linje L12: Busspendel mellom Brakerøya og Gulskogen

Linje L13: Busspendel mellom Brakerøya og Drammen

Linje R10: Benytt andre tog til Brakerøya. Busspendel Brakerøya-Drammen

Linje R11: Buss for tog Oslo S-Sande.

Bergensbanens regiontog erstattes med buss.

Saken oppdateres!

Mer fra Dagsavisen