SAS fjernet reklamefilm etter kritikk – sier de mistenker koordinert angrep

SAS har fjernet en reklamefilm hvor de hevder at ingenting er skandinavisk. Filmen fikk krass kritikk i sosiale medier. SAS mener det er et koordinert angrep.

– Når vi ser på mønsteret og antallet reaksjoner, er det grunn til å mistenke et koordinert angrep på vår kampanje. Vi vil ikke risikere å bli en plattform for andres verdier, som vi ikke selv kan stå for. Derfor har vi for øyeblikket tatt ned filmen fra våre kanaler og vurderer nå neste skritt, sier pressesjef John Eckhoff i SAS i en skriftlig kommentar til NTB.

Han legger til at selskapet står bak budskapet i filmen, som han mener handler om at reiser beriker oss.

– Vi i SAS er stolte av vårt skandinaviske opphav og de verdiene som preger våre åpne, likestilte og demokratiske samfunn, sier han.

– Ingenting er skandinavisk

Reklamefilmen ble publisert tirsdag og er onsdag morgen fjernet både fra SAS' Facebook- og Youtube-side.

I filmen trekkes det fram en rekke ting som ofte forbindes med Skandinavia, som svenske kjøttboller, dansk rugbrød og bindersen. En fortellerstemme konstaterer så at «ingenting er skandinavisk – alt er kopiert».

– Hvis vi ikke var nysgjerrige på andre deler av verden ville Skandinavia ganske enkelt ikke vært slik vi kjenner den i dag, sa markedssjef Martin Adonis i SAS til Kampanje tirsdag.

– Vil aldri fly med SAS igjen

Filmen har blitt sterkt kritisert i sosiale medier.

«Hvorfor publiserer dere reklamer som er anti-skandinaviske og anti-svenske?», skriver en bruker på SAS' Facebook-side, ifølge Nettavisen.

«Kommer aldri til å fly SAS igjen. Jeg vil informere venner og familie om reklamen deres. Slik kan vi sørge for at alle får dette med seg. Forhåpentligvis går dere under med dette», skriver en annen.

– Hvorfor hater SAS skandinaver, spør en person på Facebook, ifølge Dagbladet.

– Gratulerer med den dummeste reklamefilmen noensinne, skriver en annen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Tommel ned

Også svenske og danske medier omtaler saken.

Flere brukere på YouTube har lastet opp filmen etter at SAS fjernet den. En av disse videoene har over 11.000 visninger og om lag 3.800 har gitt filmen tommel ned, ifølge danske Ekstra Bladet.

Også svenske Expressen omtaler filmen. Blant dem som er kritiske er leder Wilhelm Tersmeden for SAS-avdelingen i Svensk Pilotförening.

– Reaksjonene fra kundene viser at man bryr seg om det skandinaviske varemerket, sier han til avisen.