Nyheter

Ryde vil ha sparkesykkel i VY-appen

I samarbeid med Drammen kommune, håper Ryde i løpet av året å kunne lansere en sparkesykkelsatsing som skal gjøre kollektivreisene mer attraktive. Men først må de få VY med på planene sine.

I dag opererer mikrotransportselskapet Ryde i Kristiansand, Trondheim og Stavanger, der de er en av leverandørene av elsparkesykler. Siden Drammen kommune vedtok sine vilkår for utleie av elsparkesykler, har kommunen vært i dialog med blant andre Ryde om å inngå en kontrakt med selskapet.

– I de byene vi opererer i ser vi at elsparkesykkelen er et fullverdig transportmiddel, og i Trondheim har det til og med vært med på å redusere andelen som bruker bilen. Elsparkesykkelen er ikke et leketøy, men brukes av hele spekteret av mennesker i alle typer situasjoner. Det ønsker vi og Drammen kommune å videreutvikle, sier Espen Rønneberg til Dagsavisen Fremtiden.

Les også: Zvipp blir første elsparkesykkelselskap som satser i Drammen (+)

Ønsker et integrert kollektivtilbud

Han er daglig leder og en av grunnleggerne av Ryde, som nå har signert en intensjonsavtale med VY om å utforske muligheten for å tilby mer helhetlige kollektivreiser.

Ryde ønsker at elsparkesykkelen skal bli et naturlig alternativ til bilen, for å komme seg til og fra togstasjonen eller bussholdeplassene. Rønneberg tror en integrering av sparkesykkeltilbudet i VY-appen vil gjøre tjenesten enklest mulig for brukerne.

– Bak dette ligger det selvsagt en utviklingsprosess, men vi ønsker oss en månedskort- eller årskortløsning som forhåpentligvis gjør at terskelen for å bruke sparkesykkel blir enda lavere. I Trondheim har vi i dag en månedskortløsning, der du betaler 149 kroner i måneden for å bruke den. Det betyr at du slipper oppstartskostnadene, og bare betaler for bruken, sier han og fortsetter:

– Ryde ønsker at samtidig som du ser etter tog og buss i appen, kan du sjekke hvor det er ledige sparkesykler. I tillegg håper vi å få det til sånn at du kan låse opp sparkesykkelen ved å scanne den med et aktivt månedskort eller årskort.

Haakon Gløersen i VY-gruppen bekrefter at de har signert en intensjonsavtale med Ryde, men presiserer at de fremdeles er på et tidlig stadium i utforskingen av et helhetlig dør til dør-tilbud med elsparkesykler. Han forteller videre at det ikke er bestemt om prosjektet blir noe av, men at de ser på muligheten som spennende.

Les også: Ber utleierne rydde opp i elsparkesykkelkaoset

– Åpenbart at syklene dekker et transportbehov

Grunnen til at Ryde foreløpig ikke har lansert i Drammen, er at de er uenige i enkelte av vilkårene Drammen i mars vedtok for sin elsparkesykkelstrategi. Den legger grunnlaget for kontrakten Drammen ønsker at de ulike utleierne av elsparkesykler inngår med kommunen, før de setter i gang med tjenestetilbudet.

– Det viktigste for kommunen er at dette blir et tilbud som gagner alle innbyggerne i kommunen vår. Etter at vi var litt mer uforberedt på elsparkesyklenes inntog i 2019, ønsket vi å ha mer kontroll foran årets sparkesykkelsesong. Derfor fremmet vi en sak om retningslinjer, som ble vedtatt av hovedutvalg for tekniske tjenester i mars. Kommunen har siden det vært i dialog med fire aktører som ønsker å starte opp i Drammen, sier Gert Myhren i Drammen kommune til Dagsavisen Fremtiden.

Myhren er overingeniør i Samferdsel, vei og park og har blant annet skrevet saksdokumentene som la grunnlaget for sparkesykkelstrategien. Han har også hatt kontakten med de ulike leverandørene, og sier at dialogen med alle er god.

– Det er åpenbart at elsparkesyklene dekker et transportbehov når vi ser på bruken av dem. I år har bruken vært mye lavere enn normalt, av åpenbare grunner, men hvis det ikke hadde vært et ønske om eller behov for de, hadde heller ikke bruken vært så stor. Så det å kunne kombinere sparkesykler med buss og annen kollektivtransport for å redusere biltrafikk, synes vi er veldig spennende, forteller Myhren.

Les også: «Alt som gjør utslippsfri mobilitet lettere i sentrale bystrøk, er plusser i klimaregnskapet»

Usikkert om kommunen kan kreve en skriftlig kontrakt

Nå er det én leverandør, Zvipp, som har gått med på kommunens vilkår. Det har foreløpig ikke Ryde gjort, og i en rettssak mot Trondheim kommune har Ryde fått en midlertidig kjennelse på at kommunen ikke har rett til å «begrense Ryde sin tilgang til kommunal grunn ved å kreve at det inngås avtale og betales vederlag ved kommersiell utplassering og utleie av elsparkesykler.»

Drammen kommune ønsker at leverandørene av sparkesyklene, betaler 100 kroner per elsparkesykkel per måned i sentrum og 20 kroner per elsparkesykkel per måned i resten av kommunen i leieavgifter. Videre ønsker kommunen at syklene skal låses for bruk klokken 22.00, og at de skal fjernes helt om natta før de blir plassert ut igjen på morgenen dagen etter.

Drammens vilkår baserer seg i stor grad på det regelverket Stavanger har vedtatt, i tillegg til rapporter fra Transportøkonomisk Institutt. I de fleste norske storbyer er det vanlig at kommunene ønsker at utleier betaler leieavgift for bruk av kommunal grunn, og det ligger til grunn for den juridiske avklaringen både Ryde og Drammen nå kommune ønsker å få klarhet i før de går videre med samarbeidet.

– Basert på det vedtaket fra Trondheim, har vi bedt kommuneadvokaten om å se nærmere på det juridiske grunnlaget for å inngå en kontrakt. Etter at daværende samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) lot det være opp til den enkelte kommune å lage regler, har vi tolket utleie av sparkesykler på tilsvarende måte som salg av varer eksempelvis på torget. Hvis du skal selge noe fra torget må du betale kommunen leie for å få lov til å bruke den kommunale plassen du selger varene dine fra, sier Myhren og fortsetter:

– Den midlertidige forføyningen fra Trondheim stiller spørsmål om det er riktig å tenke sånn. Siden kjennelsen i Trondheim er basert på deres politivedtekter, og våre politivedtekter i Drammen er litt annerledes, har vi bedt kommuneadvokaten om å se på saken. Skulle det vise seg at vi ikke har anledning til å kreve en avtale, må vi forholde oss til det. Samtidig må alle leverandører få operere på samme vilkår, og derfor avventer vi nå situasjonen og ser hva utfallet blir, sier Myhren som opplyser om at dialogen med Ryde fortsetter uansett hva utfallet blir og at begge parter ønsker en avklaring på det juridiske før de fortsetter samtalene.

Les også: Brygger opp til strid om togparkering: – Vil ikke kalle det krig, men...(+)

Sparkesykkeltilbud blir det uansett

Uansett vil det bli et sparkesykkeltilbud til Drammenserne også denne sommeren, og høsten. Kommunen har nemlig allerede inngått en avtale med Zvipp, som har gått med på de 28 punktene som ligger til grunn for kontrakten som Drammen kommune ønsker at leverandørene skriver under på.

– Denne våren har det vært mange færre sparkesykler tilgjengelig enn normalt, men det er også fordi etterspørselen har vært mye lavere på grunn av koronaviruset. Fra vår side har vi ikke satt noen begrensning på antallet sparkesykler leverandørene kan sette ut, så hvis etterspørselen vokser, er jeg sikker på at også tilbudet vil vokse, sier Myhren som opplyser at Zvipp så langt har sluppet å betale leie for mars, april og mai grunnet endrede forutsetninger knyttet til koronaviruset.

Selv om tilbudet nå er mye lavere enn det normalt sett ville ha vært, peker Myhren også på en annen positiv effekt ved det eksisterende sparkesykkeltilbudet.

– Nå som bussen kjører med såpass redusert kapasitet, kan sparkesyklene være et nyttig alternativ for dem som skal ta korte reiser. Brakar sier selv at det er en utfordring med rushtilbudet, siden de er pålagt å kjøre med mye lavere kapasitet. Dermed kan de som benytter seg av sparkesyklene, hjelpe til at de som trenger det får tatt bussen, og at det blir stående færre på bussholdeplassene som ikke får vært med bussen, sier Myhren.

Les også: «Jeg kunne solgt leveren min for å stå på en full buss nå»

Håper å starte opp i løpet av året

Han forteller at årets vilkår er en forsøksordning, som trolig vil bli justert igjen neste år, basert på ny informasjon.

– Erfaringen med elsparkesykler er ganske begrenset, og vi er fullstendig klar over at vi ikke har full kunnskap. Teknologien utvikler seg, så det er ikke sikkert det som var lurt i fjor er lurt i år. Våre vilkår nå er i stor grad basert på det Stavanger kommune har vedtatt, pluss Transportøkonomisk Institutt sine rapporter, og vi vil i utgangspunktet forholde oss til det i årets sesong, forteller Myhren.

For Rydes del, kommer de trolig ikke til å inngå noen kontrakt med Drammen kommune før den juridiske situasjonen er avklart.

– Vi har en god dialog med Drammen kommune, og opplever at det er dyktige folk som jobber med dette, og som er villige til å diskutere fordeler og ulemper og komme fram til løsninger i samarbeid. Vi har ikke noe hastverk med å lansere dette tilbudet i Drammen, da vi verdsetter et godt samarbeid med vertskommunene og at tilbudet vårt i en ny by må pleies med den kjærligheten den fortjener. Derfor gjenstår det å se om vi lanserer i Drammen i år eller ikke, men det er noe vi håper å kunne gjøre, sier Rønneberg.

Les også: Ny rapport om framtidas arbeidsliv: Teknostress og manglende skille mellom jobb og privatliv (+)

Mer fra Dagsavisen