Ritu designer 120 plagg i året: – Å gud, gir jeg jobb til andre?

Tre år etter at Ritu Eskeland (40) startet klesmerket «MISSMAYA» er det å finne i 50 butikker over landet.

Det okergule lille huset i Tollbugata i Drammen vekker liten oppmerksomhet. Man kan ha gått forbi hver eneste dag uten å ha ofret det en tanke. Men herfra sender Ritu Eskeland og medarbeiderne hennes ut et tosifret antall dameklær hver dag.

Mens de fleste av oss nettopp har byttet ut bomullsgenserne med strikk, latt skjerfet bli fast inventar i gangen og lagt sommerskoene pent i bokser på loftet, er kontorene til firmaet Dia Dia Norge AS, som produserer klesmerket «MISSMAYA», allerede fulle av stativer med hvite blonder, florlette stoffer og korte kjoler.

To ganger i året designer Ritu Eskeland rundt plagg, som skal ende opp på kroppen til damer over vårt landstrakte land.

– Du skulle bare visst hvor mye jeg sitter og klør i fingrene etter å begynne på den neste høstkolleksjonen, forteller Eskeland spent.

Les også: Binh kom til Lier for å plukke jordbær. Nå kommer han seg ikke hjem: – Jeg er veldig bekymret

Hos MISSMAYA har prøvene til neste vår og sommer allerede kommet inn. Foto: Emma Huisman Moskvil

Startet nytt klesmerke

For tre år siden la hun og broren Vikram Gupta klesbutikken som de drev sammen med foreldrene på hylla.

Under navnet Dia Dia hadde Eskeland designet klær for voksne kvinner i 15 år, men ønsket om å designe klær for en yngre målgruppe, gjorde at den fysiske butikken i Sandvika ble byttet ut med nettbutikken «SoStyle», og klesmerket MISSMAYA fikk sin fødsel. 

– Foreldrene mine flyttet fra India til Norge på 70-tallet. Der hadde de en bomullsfabrikk og flere klesbutikker. Hver dag var jeg med og så hvordan klærene ble produsert, og kunder ble møtt.

Etter en pangstart, med MISSMAYA i 34 butikker allerede første året, er Lier-merket nå å finne i 50 butikker over hele landet. Under fjorårets august-varemesse, der forhandlere bestiller inn hvor mye de vil ha av de forskjellige kleskolleksjonene, doblet Eskeland og MISSMAYA omsetningen.

– Selgeren og jeg måtte klype oss selv i armen, forteller hun.

Ritu Eskeland, bosatt i Lier, driver firmaet «Dia Dia Norge AS» sammen med broren Vikram Gupta. Designer klesmerket «MISSMAYA».
Foto: Emma Huisman Moskvil

Ritu Eskeland har alltid en notatblokk liggende på nattbordet. Det blir nattlige designåpenbaringer tegnet eller skrevet ned. Foto: Emma Huisman Moskvil

Les også: Kirie & Leah har lyttere fra hele verden

Tømte lageret

Men i vår endret alt seg. Da nyhetsoppslagene om koronautbruddet ble hyppigere, satte Eskeland bremsene på vareproduksjonen i India. Var det nå den andre skoen hadde falt? I frykt for å sitte igjen med haugevis av klær, ble mye av produksjonen stanset.

Så kom angeren.

– Det gikk helt den andre veien. Alle forhandlerne ville ha inn flere varer, og i sommer klarte vi faktisk ikke å levere nok varer. Lageret var helt tomt. Da satt vi og angret oss, forteller hun lattermildt.

Eskeland bor i Lier, sammen med mannen og to barn på fire og ti år. Kombinasjonen av kreativ jobb og familieliv gjør at design-inspirasjonen kan komme fra litt uventede steder.

– Jeg kan se på Frost med fireåringen, og så våkne midt på natta for å tegne eller skrive noe som «Gul kjole pufferm» i notatblokka som alltid ligger på nattbordet. Den der våkninga midt på natta er ikke noe godt for søvnen, men den er samtidig helt nødvendig. Når det nærmer seg deadline, og jeg er nødt til å være inspirert, kan det stå helt stille i hodet.

«Comfort is key»

I en av de første kolleksjonene Eskeland designet for MISSMAYA, lagde hun en kjole som ble kjøpt av rundt 20.000 kvinner. 

– Hvordan klarer du å lage et plagg som passer så mange forskjellige damer?

– Det handler om å knekke koden for komfort.  En av modellene våre prøvde en kjole. Før hun i det hele tatt hadde sett seg i speilet sa hun «Fy søren, denne følte jeg meg fin i». Da spurte jeg hvordan hun kunne føle seg fin, når hun ikke hadde sett hvordan hun så ut. Hun forklarte at den føltes bra på. Hvis noe er stramt under armene eller stivt i stoffet, så føler man seg ikke komfortabel, og da heller ikke fin.

– Mange av oss har vel kjøpt et plagg som ser så bra ut i prøverommet, men når vi tar det med oss hjem funker det bare ikke. Hva er det vi gjør feil?

– Alle har forskjellig stil, og vi har ikke akkurat oppskriften på de perfekte stilen, men jeg tror likevel mange sliter med å sette sammen plaggene. Man bruker gjerne alle de kule plaggene sine på en gang, men så ser det rotete ut. Det kan være lurt å bruke ett plagg som stikker ut, og så la resten av antrekket være ganske nøytralt i fargene og mønsteret.

Les også: Austin (31) i Drammen: – Jeg syns Trump har gjort en god jobb

Salgssjef Tone Bollerud Nicolaisen, daglig leder Ritu Eskeland og og markedsansvarlig Kjersti Korbijn. Foto: Emma Huisman Moskvil

Arbeidsgiver

På tre år har Dia Dia Norge AS, som varenavnet fremdeles er registrert under, fått fem fulltidsansatte, og tre ekstrahjelper.

Det betyr at Eskeland kan legge arbeidsgiver til rollelista si. 

– Jeg merker at jeg bruker mer tid på å være leder. Den tanken på at vi gir jobb til noen andre, det har blitt stort for meg. Det var ikke noe jeg reflekterte over da jeg begynte å jobbe, men for et ansvar, da! Å gud, gir jeg jobb til andre?

I 2016 ble Eskelands yngste datter født. Året etter startet hun MISSMAYA. 

– Det har vært mye hard jobbing på nettene. Jeg står opp 5.30 hver dag, for å ha tid til å tenke og jobbe før kaoset hjemme begynner. Vi produserer klærene i India, og på grunn av tidsforskjellen må dagen begynne tidligere.

Drømmen, forteller Eskeland, er å kombinere familielivet med det å bli et varig klesmerke.

– Jeg er bevisst på at når jeg får suksess så tidlig, så kan jeg ikke bare leve på det. Jeg må fortsette å jobbe hardt og utvide, men ikke for enhver pris. Jeg har familie, så jeg kan ikke bare stikke til utlandet og bli der noen måneder. Men jeg har ikke dårlig tid.