Nyheter

Politikerne uenige om bybru-vending er krise

Sirkus, krisemaksimering og stor bekymring satte stemningen i fredagens hastemøte med Bane Nor.

Bilde 1 av 3

Det eneste elementet som manglet i et ellers spekket politisk drama var vararepresentant Fredrik A. Haaning (H). Uvanlig kort varsel for ordførerens innkalling gjorde at varaer et godt stykke ned på lista møtte i fredagens ekstraordinære orienteringsmøte for formannskapet, men med Johan Baumann i Danmark og Haaning i begravelse var det Nye Drammen Høyres 11.-kandidat Sigrid Thielemann som fylte ut posisjonens benk, sammen med Arild Østeby fra Frp. Også vara Lina Strandbråten (Ap) var til stede i møtet, som bar preg av at tiden er knapp, både for å få fattet et vedtak å jobbe videre ut fra for Drammen kommune, og for å finne en løsning på InterCity-kabalen der signalfeilverstingen Drammen stasjon ligger som en verkebyll.

Både MDG og Ap har vært klare på at deres snuoperasjon i synet på om Drammen kommune skal bygge helt ny bybru i stedet for å restaurere den gamle har den uventede Buskerudbypakke-erklæringen til ordførerkandidat Fredrik A. Haaning og de ti kumulerte toppkandidatene på Høyres liste til kommunevalget som direkte foranledning.

– Ingenting nytt

Ulf Erik Knudsen (Frp), som har stått på samme standpunkt fra saken ble behandlet i bystyret, åpnet møtet med å etterlyse innkallingen, og erklærte åpent at han så hele orienteringen som for et Høyre kjærkomment kort i valgkampen.

– Jeg synes det er fryktelig spesielt å innkalle til et møte med så kort varsel, uten å konsultere gruppelederne om behovet. Det er ingenting i det nye brevet fra Bane Nor som er sjokkerende eller nytt for dem som har satt seg inn i de tidligere saksdokumentene. Dette er krisemaksimering og et behov Høyre har for å markere seg i valgkampen, fyrte Knudsen løs.

Gruppeleder Paule var for anledningen trygt omsluttet av bare "gamle" Drammen Høyre-representanter, og ville ha seg frabedt noe ansvar for at saken står der den står.

– Jeg reagerer på at Ulf Erik bruker Høyre som brekkstang for å ta opp sin kritikk av møtet. Det finner jeg meg faktisk ikke i, sa Paule.

Ståle Sørensen (MDG) svarte med å peke på også ordførerens håndtering og oppfølging av Buskerudbypakke-bomben.

– Etter det som berørte svære byprosjekter vi har brukt flere år på ble det ikke innkalt til noe krisemøte i det hele tatt. I forrige formannskapsmøte vedtok vi at vi ikke fant 150 millioner som Drammen kommune er skyldige, etter min mening er det dét vi burde snakket om nå.

Aps Merete Andrea Risan og Eivind Knudsen fulgte begge opp med at saken er langt viktigere enn posisjonering før 9. september:

–  De som lager sirkus, er de som kjører valgkamp på dette. Vi er her på vegne av innbyggerne og siden saken skal opp allerede tirsdag i bystyret synes jeg det er bra med en slik ekstra orientering i dag, sa Risan og fikk støtte av varaordfører Yousuf Gilani (uavh).

– Vi som sitter her er ikke fagfolk. Er det noe juridisk galt, så har jeg ikke noe problem med at ting tas opp til ekstra orientering, sa han.

Ikke ulovlig

Kommuneadvokat Ingvild Bråthen gjorde det i sin orientering klart at formannskapet ikke har gjort noe ulovlig gjennom å vedta det de gjorde, som ordfører Tore O. Hansen ville ha svar på. Det er fordi deres vedtak i realiteten kun er en innstilling til bystyret.

– Men om bystyret vedtar det samme uten å forvisse seg om at utredningen er tilstrekkelig, vil det være noe annet. Plikten er å utrede før vedtak fattes, og har det skjedd en utvikling i saken må også denne hensyntas i saksbehandlingen, sa Bråthen.

Prosjektsjef Hanne Anette Stormo i Bane Nor gjorde det helt klart at det var altfor kort tid igjen til bystyremøtet for at de vil være i stand til å komme opp med nye regnestykker og et ferdig grunnlag for den nye situasjonen som oppstår om brua likevel ikke rives. Hun stresset samtidig tydelig behovet for en rask avklaring, ettersom de står i fare for å ha kastet bort et års prosjektering og ikke vil ha tid til å kvalitetssikre nye forslag like godt. Også fordelingen av kostnader mellom Drammen og Bane Nor vil måtte vurderes på nytt, advarte hun.

– Beskjeden vi fikk på tirsdag var ganske dramatisk for prosjektet. Man endrer de vesentlige forutsetningene, og det koster ikke bare tid; det er gått med 20 millioner som vi nå står i fare for å måtte rykke tilbake til start på.

– Det er også noen følgefeil som vil komme, vi har ønsket å åpne stasjonen og den nye traseen til Kobbervikdalen samtidig som Barkåker-Tønsberg. Det handler om å treffe en ruteplan og rulle ut et digitalt sikrinigsanlegg for hele strekningen. Det har også vært snakk om at vi kan klare å åpne Drammen stasjon ett år tidligere enn opprinnelig planlagt, sa hun, og anslo at ekstraregningen man til slutt vil måtte bli enige om kan komme opp i et tresifret millionbeløp.

Kan unngå rampe

I den grundige utredningen som opprinnelig ble foretatt, før riving av brua ble et alternativ, ligger det noe som Ap ivrig kastet seg over som et svar på deres andre kronargument, nemlig faren for et sentrum langvarig stengt for kollektivtrafikk og passasje for myke trafikanter. Siden riving i utgangspunktet var alternativ to, har Bane Nor beregnet muligheten av å "slanke" brua mens deres arbeid pågår, med en passasje for busser, syklister og fotgjengere oppstrøms for brua. Går man tilbake til denne modellen, kan også den omtalte rampa bli overflødig, fikk politikerne bekreftet.

– Vi laget en modelløsning der vi tok hensyn til flomsikring og nødvendig høydeheving for å unngå dagens hyppige signalfeil, som skyldes av kjøreledningene ligger for tett opp i brua. Men dette er gjort ferdig som en fasevis utvikling på detaljplannivå, og ikke byggeplannivå, der vi befinner oss i dag. Nå planlegger vi arbeidstimer, for å si det sånn, sa Stormo, som viste til at kontrakter for to milliarder kroner fullføres i disse dager med planlagt oppstart over nyttår.

Bekymret

Tove Paule (H) sier utsiktene gjør henne bekymret.

Du kommenterte flere ganger underveis at var lei av at det ble vist til Drammen Høyre som utløsende faktor for den økonomiske situasjonen kommunen vil stå i. Du korrigerte også at det at det ikke er i formelle fora at Buskerudbypakka er felt - slik at partiet er feil adressat. Synes du det er et forstyrrende element?

– Ja, Buskerudbypakka brukes for alt det er verdt, både fra Ap og MDG. Det er vel ikke annet å regne med før valget. Det er kjent Drammen Høyre var veldig delt i spørsmålet. At dette nå brukes hele veien er ørlitegrann forstyrrende. For det er også klart at vi har et bruvedtak som et klart flertall stilte seg bak den 25. september 2018. At noen nå kommer opp med at en rampeløsning er bedre, gjør meg bekymret.

Men når det er allerede utredet en løsning, også en uten rampe, som vil kunne spare kommunen for store kostnader, er ikke det et forståelig standpunkt sett med dagens øyne?

– Drammen er et mellomledd på aksen Asker-Tønsberg, og jeg er bekymret både for hvordan dette kan påvirke fremdriften og naturligvis for kostnadene kommunen kan få over på seg. Alt i juni 2018 inngikk vi en utbyggingsavtale med dem, og jeg frykter hva som vil skje om dette trekker i langdrag og man virkelig hisser på seg Bane Nor.

Er du ikke trygg på at Drammen kan forvente en viss goodwill, som Eivind Knudsen (Ap) appellerer til?

– Bane Nor har opptrådt veldig ryddig, ikke bare i brusaken men også med andre ønsker Drammen har hatt, med hensetting av tog og rekkefølge på når de ulike prosjektene skal på plass. De frigjør flere områder som vi vil ha til  transformasjon.

Du spurte i møtet om det ville være fornuftig å utsette bystyrebehandlingen som skal skje på tirsdag. Vil du foreslå det?

– Jeg har snakket med ordføreren om det, men du kan si at det haster for mye. Det jeg synes er litt synd, er at det er to prosjekter som fellesnemn og prosj rådmn er pos til ,at man kanster det ut i jeopardy - og vi vet at det ikke står særlig bra til med  dagens bybru. Noen spådde den femti års levetid , andre  hundre - og det vil i såfall være i 2036.

Jeg ønsker dette i orden så raskt som mulig - også med tanke på hvordan byen skal utvikle seg videre.

Er dette en velkommen valgkampsak for Høyre?

– Ja, det ser vi på en del kommentarer.  Sammen med utbygging av jernbanen og stasjonen og hele området er det jo også ett av de største  prosjektene  vi har hatt i Drammen, vi  har aldri tidligere vært  tilgodesett på den måten, sier Tove Paule.

Og så skulle du gjerne sett en ny bybru som krona på dette verket?

– Det er helt klart en gyllen mulighet.

Beroliget

Aps gruppeleder Eivind Knudsen hadde en helt annen beskrivelse av status etter møtet. Den viktigste nyheten er at det fortsatt er fullt mulig å restaurere brua og ha gang og kollektivtrafikken gående over brua mens man holder på - uten rampe, noe som også blir billigere, sier Eivind Knudsen.

– For vår del ble vi beroliget av møtet, gitt den situasjonen vi står i med uløste utfordringer. Jeg er sikker på at vi finner en god løsning. Nå vil vi avvente tallene Bane Nor kommer med, og så slipper drammenserne å kjøre buss over Øvre Sund i en årrekke, sier Knudsen.

Trusselen mot sentrumshandel og kollektivtrafikk var kjent den gangen dere stilte dere bak vedtaket om å bygge ny bru også?

 Ja. Men da var ordfører krystallklar på at man ville finne tilfredsstillende løsning. Det har de ikke kommet opp med, sier Eivind Knudsen (Ap).

Bane Nor var klare på at de ikke rekker å ha reviderte anslag klare på tirsdag. Bør bystyret utsette saken?

– Samtalene må starte allerede nå, enten saken blir utsatt eller ikke – vi må ha tallene på bordet. De virket innstilt på å jobbe hardt og legge til rette for å få det til, jeg vil regne med senest tidlig i oktober. Det er viktig både for Drammen og hele Østlandet. Vi skal ikke bli noen bremsekloss.

Mer fra Dagsavisen