Nyheter

– Politikerne må løfte blikket

Samferdsel: Zero synes Drammens politikere tenker for snevert.

Bilde 1 av 2

Av Katrine Strøm

Valgkampen er i gang for fullt og årets første paneldebatt om trafikk og transport på Marienlyst stadion gik kav stabelen på fredag. Miljøstiftelsen Zero fungerte som idealistisk sidekick til partiene.

– Jeg synes alle politikerne her kan løfte blikket, sa Ingvild Kilen Rørholt i miljøstiftelsen Zero. Rørholt trakk fram to debattanter hun ble glad for å lytte til: Arve Vannebo (Ap) og Ståle Sørensen (MDG).

– Ja, det er flott at Ap lanserer visjonen om utslippsfrie busser og tidfester dem til 2020-2022. Og De grønne tenker større enn de andre, sa Rørholt til Dagsavisen Fremtiden etter endt løp.

– All time high

– I sommer har vi hatt all time high i Rosenkrantzgata, og all time high i Strømsåstunnelen. Byen er full, og det er dramatisk, sa Vannebo i debatten.

– All teknologien og alle de politiske virkemidlene for et grønt skifte finnes. Nå må vi ta dem i bruk, sa Ståle Sørensen.

Organisasjonen Rørholt representerer utfordret i fjor el-giganten ABB på hva de kunne gjøre for å få opp tempoet i det grønne skiftet. Svaret ble en fagturné om elektrifisering av biler og busser, ferger og landstrøm i havner – med plass til lokal samferdselsdebatt på hver stopp. Drammenspolitikerne fordelte seg langs nokså kjente akser, med FrPs Jon Helgheim som den klart mest skeptiske til at noen av dagens virkemidler virker.

– Vi gjør samme feil som mange andre byer, og skal ta all trafikkvekst med kollektivtransport. Ingen klarer det, hevdet han, og karakteriserte det som korttenkt tankegang, all den tid bussen står i kø.

– Men med tre perioder med samme politiske konstellasjon i ledelsen må det vel ha vært mulig å tenke langsiktig? Slik fulgte møteleder Hans Christian Vadseth opp.

– Å plage bilistene til de kjører buss funker ikke, parkerte Helgheim og etterlyste vilje til å bygge nye veier først.

Avvist

Venstres Eidi Ann Hansen brukte sin første replikk til å avkrefte hans påstand. Både Akershus og Oslo har ifølge tall fra Oslopakke 3 dekket inn trafikkveksten med kollektiv og sykkel.

– Men inviterer du bilen inn, så er det bil du får. Da får du som bestilt, og det har vi i Drammen, sa Hansen. Hun vil ikke vente på en utbygging av Strømsåstunnellen,  men sette inn tiltak i Rosenkrantzgate så fort som mulig.

Venstre-Hansen og SVs Rune Kjeldsen kunne imidlertid notere seg at Høyres Dag Fjeld Edvardsen ikke lenger er helt uvillig til å se på rushtidstrasé for buss i Rosenkrantzgate, slik SV har foreslått på fast basis.

– Myke trafikanter må legge premissene for bilister, og ikke omvendt. Det skal også lønne seg å ikke forurense. Setter du deg på en buss, skal du komme først fram, sa Ståle Sørensen.

– Dere må våge å tenke større enn for eller imot en bussfil. Tenk lenger framover, og jobb systematisk for å kutte klimagass fra vei og over på bane, sa Ingvild Rørvik fra Zero.

På vei ut kunne hun ta med seg to invitasjoner: Vannebo ville ha henne som konsulent i et tenkt nytt cluster for grønn teknologi på havna, mens Sørensen spøkefullt ville plassere henne rett inn i havnestyret.

Prioriteringene

Hvis du må velge én ting å gjennomføre de neste fire årene, hva ville det vært, spurte Vadseth panelet. Dette svarte de:

– Massiv tilrettelegging for kollektiv og sykkel over hele byen, sa Ståle Sørensen (MDG)

– Sørget for å bruke statlige penger riktig, sa Jon Helgheim (FrP)

– Starte med de lavthengende fruktene og få et ordentlig sykkelveinett på plass, sa Arve Vannebo (Ap)

– Pendlerparkering utenfor byen og matebusser til sentrum, sa Dag Fjeld Edvarsen (H)

– Slippe bussen fram på bekostning av bil, sa Eidi Ann Hansen (V).

– Lage busstrasé i Rosen, sa Rune Kjeldsen (SV)

Mer fra Dagsavisen