Nyheter

Politiet har aldri tatt flere fartssyndere og ruskjørere enn i fjor

Utrykningspolitiet tok rekordmange for fartsovertredelser og ruspåvirket kjøring i 2019. – Vi har spisset prioriteringene våre, sier UP-sjef Steven Hasseldal.

Av Anders R. Christensen

– Fart og rus er to av de viktigste årsakene til de alvorligste trafikkulykkene. Derfor har vi valgt å spisse kontrollene våre inn mot dette, og at vi tar flere er en direkte konsekvens av disse prioriteringene, sier sjef for Utrykningspolitiet (UP) Steven Hasseldal til NTB.

Foreløpige tall viser at UP i fjor kontrollerte i alt 635.677 førere på norske veier. Det er en økning på 20 prosent fra 2018.

Det førte til at 97.183 bilister ble tatt for fartsovertredelser, noe som er en økning på 6 prosent. Det gjorde også at 5.069 bilister mistet førerkortet – 3 prosent flere enn i fjor

Samtidig ble 3.212 bilister tatt for ruspåvirket kjøring, en økning på 14 prosent.

Avdekker mørketall

Ifølge Hasseldal betyr ikke det at flere blir tatt i farts- og ruskontroller at det er flere som kjører for fort eller i ruset tilstand.

– Årsaken til at flere blir tatt er at vi avdekker flere mørketall. Undersøkelser viser at fartsnivået generelt er lavere, og at fartsgrensen overholdes oftere enn tidligere. Folk blir rett og slett mer lovlydige, sier Hasseldal.

Han viser til at andelen som overholder fartsgrensen økte med 16 prosentpoeng fra 2006 til 2018. I 2018 overholdt 61,5 prosent av trafikken fartsgrensen.

– Andelen som kjører i ruset tilstand er samtidig ganske stabil, mens det har vært en svak nedgang i bruken av medikamenter hos dem som kjører, sier UP-sjefen.

Nedprioriterer beltekontroller

Hasseldal understreker at økningen i kontroller ikke har sammenheng med noen endring i ressursene til Utrykningspolitiet.

– Vi har de samme ressursene som tidligere, men vi har endret prioriteringene. Tidligere brukte vi mye tid for eksempel på kontroll av bilbelte. Nå ser vi at de fleste bruker det, og da har vi valgt å gå mer over til kontroll av fart og rus, sier han.

Mer fra Dagsavisen