Nyheter

Nytt politisk overhode i Buskerudbyen Monica Myrvold Berg (Ap): – Fornøyd

Men 70 millioner mindre enn etterspurt bremser opp den planlagte kollektivsatsingen i regionen.

– Ja, det er grunn til å være fornøyd. Nå får vi økonomisk forutsigbarhet de to neste årene og mulighet til å opprettholde det forsterkede busstilbudet vi har klart å bygge opp gjennom bruk av belønningsmidler. Sammen med de 20 millioner kronene vi har fått til billigere bussbilletter, er dette helt klart positive nyheter, sier ordfører i Nye Drammen Monica Myrvold Berg (Ap), som fredag ledet sitt første møte i ATM-utvalget – Buskerudbyens politiske ledelsesorgan.

Da ble det kjent at Buskerudbyen har fått tilsagn om belønningsmidler også for 2020 og 2021. Men i stedet for de 230 millionene det ble søkt om, har regjeringen bevilget 160 millioner, fordelt med 80 millioner hvert av de to neste årene.

– Hadde vi fått mer, ville vi styrket busstilbudet ytterligere. I tillegg blir det med dette noe mindre penger til de andre viktige satsingsområdene som sykkel, gange og knutepunktsutvikling. Men det er viktig å ha med seg at vi får fortsatt like mye i belønningsmidler de to neste årene, som vi har fått så langt, slår Myrvold Berg fast, og forteller at det i de neste månedene skal jobbes med en konkret tiltaksplan for hvordan belønningsmidlene skal brukes best mulig.

I en pressemelding etter tildelingen uttrykker høyrepolitikerne Gunn Cecilie Ringdal og Fredrik Haaning også tilfredshet med forlengelsen av midlene. De borgerlige regjeringspartnerne ble enige om et bompengeforlik rett før kommunevalget, etter at velgere i flere byer og regioner markerte opprør mot politikken som har gitt høye bomavgifter en rekke steder. Tidligere har det hett at kun byområder med byvekstavtale vil kunne regne med belønningsmidlene Buskerudbyen snart har fått tildelt én milliard av.

–  Langt fra der vi skulle vært

Ap-ordfører Bergs allierte og varaordfører i nye Drammen, Ståle Sørensen (MDG), jubler ikke over tildelingen.

–  Dette betyr at vi beholder midlene på dagens nivå, men ikke får til noen satsing utover tilbudet som er der i dag. I Buskerudbypakke 2 lå det inne mulighet for å doble tilbudet og kjøre på, men det er skrinlagt. All videre tilrettelegging for kollektiv har vi ikke penger til, og heller ikke til en sykkelsatsing som virkelig monner. Vi er langt fra der vi skulle vært, selv om det jo er gledelig at vi får noen midler i stedet for null.

Om hva pengene likevel betyr, sier han:

–  Nå kan vi begynne å snakke om å søke ny byvekstavtale, og hva veien blir videre. Denne tildelingen er en forlenget midlertidighet, sier Sørensen, som i kraft av sitt verv er Monica Myrvold Bergs vara i ATM-utvalget.

Du er ikke like fornøyd som ordførerne gir uttrykk for?

–  Nei. I utgangspunktet er kollektivtrafikken i alle store byer underfinansiert, så å legge seg under det nivået som er i dag ville vært en katastrofe. Derfor vil jeg si at det er hyggelig å få beholde dagens rutetilbud en stund til, men det er ingenting å hoppe i været for –  dette er status quo.

Det som var positivt og viktig med møtet fredag, er at man vil videreføre samarbeidet om Buskerudbyen, sier Ståle Sørensen.

Mer fra Dagsavisen