Nyheter

Starter ny gratisavis i Drammen

Nye Drammensavisa går mot strømmen, og skal prioritere papir først. – Det er papiravisa som skal skinne, sier ansvarlig redaktør Geir A. Arneberg.

24. februar kommer første utgave av nyoppstartede Drammensavisa i postkassa til 35.000 husstander.

Mange drammensere vil dra kjensel på avisnavnet, som var navnet gamle Fremtiden gikk under, frem til slutten i 2000. Den nye Drammensavisa har ingenting med den gamle Drammensavisa å gjøre, og er en annonsefinansiert avis, eid av det drammensbaserte selskapet  Polinor Media AS på Gulskogen.

Ansvarlig redaktør Geir A. Arneberg er langt fra fersk i mediebransjen. Han var med og starte opp Drammens forrige gratisavis, Byavisa Drammen, som meldte oppbud i oktober.

– Det er fantastisk morsomt å være med på å starte opp enda en avis i Drammen. Jeg bor i Drammen, og det hjelper at man er kjent i området, og at folk kjenner deg, når man skal starte avis.

Les også: Reagerer på at Ståle Sørensen fortsatt omtales som MDG-representant: – Uakseptabelt

Gammelt avisnavn

Arnesen forteller at avisa skal inneholde de elementene folk flest forventer at en lokalavis skal inneholde: egenproduserte nyheter, folk, kultur, næringsliv, debatt, TV-sider og underholdning.

Ifølge Arneberg vil suksessoppskriften for å ikke havne i det samme uføret som sin tidligere arbeidsgiver være å finne frem til gamle kunster.

– Vi starta opp byavisa i 2009, og det var en suksess frem til 2018, med gode inntekter i mange år. Jeg har tenkt å finne frem suksessfaktorene som gjorde at vi vokste alle de årene, fremfor å fokusere på de traurige årene. Vi har lykkes før, og jeg vet hvilke knapper vi kan trykke på, og eventuelle feil man har gjort.

Selv om Drammensavisa vil ha en nettavis, er det papiravisa som skal være fokuset. Nettopp det at sakene finnes i papiravisa før på nett, mener Arneberg er den viktigste suksessfaktoren.

– Det meste man finner i dagens aviser er ikke eksklusivt. Det har allerede stått på nett. Jeg tror det er store segmenter som liker å lese papiravisa, men folk er ikke interessert i å betale for aviser når samme nyheter allerede har stått på nett.

Les også: Lager unik podkast til ungdom: – Var litt skuffa da jeg skjønte at jeg ikke kunne leve av musikken

Krevende annonsemarked

– Drammensavisa velger å satse på en annonsebasert papiravis midt i en pandemi, der mange bedrifter velger bort annonsering. Hva tenker du om den timingen for oppstart?

– Drammensavisa er noe annonsørene etterspør. Det har nesten aldri vært mer reklame å finne i postkassa mi enn nå, og det må det være en grunn til.