Nyheter

Kommer til feil legevakt når de ringer – Helsedirektoratet ber dem ordne opp selv

Da Helenes 20 måneder gamle sønn Theodor falt og blødde kraftig ringte hun det nasjonale legevaktnummeret. Familien bor i Drammen, men det var legevakta i nabokommunen som svarte.

«Ring nærmeste legevakt gratis via det nasjonale nummeret 116117 når problemet ikke er tidskritisk, men du heller ikke kan vente til du får kontakt med fastlegen i åpningstiden», skriver nettstedet 113.no.

Men flere av beboerne i bydelen Åskollen i Drammen erfarer at de slett ikke kommer fram til legevakta i Drammen når de ringer det nasjonale nødnummeret. Etter noen minutters venting kommer de fram til legevakta i Røyken, som så setter dem over til Drammen - der de må vente enda lenger på svar.

– Det føles ganske skummelt, for det tar jo  tid å komme fram. Selv om det ikke er behov for ambulanse, vil du jo få hjelp så fort som over hodet mulig, forteller Helene Michelsen.

Les også: Legen: Får du trent noe? Meg: Eh, her blir jeg nok nødt til å svare «det skjer ikke»

Vil finne ut av det

Etter å ha opplevd det samme to ganger la hun ut et innlegg på Facebook-gruppen for folk på Åskollen, der hun spurte om det var flere i nabolaget som satt med denne erfaringen. Et titalls mennesker bekreftet at dette var tilfellet. Enkelte hevdet det er samme situasjon når man ringer politiet på 112 og ambulanse på 113.

En kommenterte at man kan sikre seg at man kommer fram til riktig legevakt ved å taste inn postnummeret sitt, men dette var det svært få som kjente noe til.

Vigdis Bjerke Jægersborg, konstituert virksomhetsleder for legevakta i Drammen, sier hun ikke var kjent med problemet, når Dagsavisen Fremtiden tar kontakt.

– Vi har ingen forklaring på hvorfor dette skjer, men det skal vi naturligvis finne ut av. Det er veldig fint at vi ble gjort oppmerksomme på feilen, sier Jægersborg.

Les også: Koronasmittet besøkte Drammensbadet

Har hendt før

I 2015 hadde folk i Øst-Finnmark lignende problemer med det nasjonale legevaktnummeret. Når for eksempel folk fra Kirkenes ringte inn, kunne de like gjerne komme til legevakta i Alta, Tana eller Vadsø - som til legevakta på hjemstedet, skrev NRK.

Espen Rafaelsen ved Kirkenes legesenter uttrykte bekymring for at dette kunne medføre at syke, slitne eller hørselshemmede ikke skjønte at de var kommet til feil legevakt.

– Det er mobilnettets evne til å kunne fordele samtaler ut fra geografisk posisjon som har svikta. Dette har vi tatt opp med teleselskapene og feilretting pågår. Vi håper derfor dette vil være ordnet i løpet av kort tid, svarte Helsedirektoratets daværende prosjektleder for nasjonalt legevaktnummer Terje Olav Øen.

Les også: Dyrker jordbær helt til frosten kommer

Må ta det med teleoperatøren

Nå mener imidlertid Helsedirektoratets beredskapsdirektør Steinar Olsen at beboerne i Drammen må ta tak i problemet selv.

«Dette er et problem som trolig ligger i teleoperatørens nett, hvor innringer kommer til en basestasjon som ligger utenfor Drammen kommune og derfor ruter innringer videre til Røyken. Helsedirektoratet anbefaler at de innringerne dette gjelder tar kontakt med sin teleoperatør», skriver Olsen per e-post.

Mandag ettermiddag sender Dagsavisen Fremtiden følgende oppfølgingsspørsmål: «Er det ikke naturlig at Helsedirektoratet tar opp dette med teleoperatørene, det er vel ikke befolkningen som skal ha ansvaret for at slike nødnummer virker?»

Det har fortsatt ikke kommet noe svar torsdag ettermiddag.

Les også: Ofret seg for å redde gravid kvinne fra dødsstraff

Ingen registrerte avvik

Dagsavisen Fremtiden spør informasjonssjef Magnus Line i Telenor om hvordan feilen på Åskollen kan løses - og om det virkelig er beboernes ansvar å få ryddet opp i dette.

Via e-post svarer han at de ikke finner noen avvik for geo-routing på Åskollen, og at de trenger konkrete mobilnummer med telenorabonnement om de skal kunne gå mer i dybden. Hvorvidt det er befolkningens ansvar å få ryddet opp i feilen svarer han ikke egentlig på.

«Teoretisk kan enkelte beboere på Åskollen få sterkest mobilsignal fra basestasjoner i Røyken kommune. Vanligvis skal da legevakten og nødetatene gi beskjed til teleoperatør om feil ruting av anrop. I dette tilfellet har ikke Telenor fått noen henvendelser som tilsier avvik i georouting for våre kunder i Åskollen», skriver Line.

Helene Michelsen er uansett ikke i tvil, hun mener det er de som har laget systemet som må rydde opp.

– Jeg synes dette er leit å høre, for det burde da ikke være opp til befolkningen å få løst dette. Ikke bare gjør det oss tryggere å vite at vi raskest mulig kommer fram til nærmeste legevakt, men det sparer også tid og ressurser for de aktuelle legevaktene.

Les også: Debutant solgte som hakka møkk, tross avlyst arrangement: – Ble helt sjokkert