Nyheter

– God grunn til å mistenke at dette er temmelig likt smile- og surefjes-undersøkelsen

Drammen SV krever en grundig gjennomgang av alle kartleggingsverktøy, programmer og andre satsinger som brukes i kommunens barnehager og skoler.

Denne vinteren har Dagsavisen i en serie artikler vist hvordan barn helt ned i femårsalderen blir bedt om å evaluere seg selv og egen innsats ved å svare med surefjes/smilefjes på en hel rekke spørsmål. Kartleggingsprogrammet fra Høgskolen i Innlandet (HINN) og professor Thomas Nordahl har blitt brukt over store deler av landet siden 2011. I Drammen har ikke dette spesifikke programmet blitt tatt i bruk, men det har derimot flere andre.

Lærerutdanner ved Høgskolen i Sørøst-Norge Åse Lund, som sitter i bystyret i Drammen for SV, har lenge vært opptatt av det hun kaller en programmering av skole- og barnehagesektoren, og mener Dagsavisens avsløringer aktualiserer tematikken.

Skeptiske ansatte

– En lærer jeg har vært i kontakt med bekrefter at et av programmene som brukes ved flere av kommunens virksomheter, har store likheter med smilefjes-kartleggingen. Flere spørsmål barna blir bedt om å svare på er negativt ladet og de blir blant annet spurt om å vurdere hvorvidt de voksne liker dem. Det tvinger barn til å tenke over at det kan være en problemstilling, noe de aldri ville ha tenkt på om ingen stilte spørsmålet, sier Lund.

Hun viser til at Lærerprofesjonens etiske råd  i en av Dagsavisens saker uttalte at de fikk  henvendelser fra mange ansatte som var bekymret for barnas ve og vel, da de mente flere slike pedagogiske verktøy ble innført uten at det ble gjort nødvendige etiske vurderinger. Rådet har derfor utarbeida en etisk sjekkliste for lærere, ledere og administrasjon.

Da Lund spurte sin egen sønn om han hadde blitt bedt om å svare på slike spørsmål fikk hun et bekreftende svar.

– Det har jeg aldri fått noe informasjon om fra skolens side. I denne undersøkelsen skal ungene også krysse av for hvem av de andre barna de er venner med. Hva med de barna som kanskje ikke har noen nære vennskap? Hvordan er det for dem å sitte foran en skjerm og dokumentere ensomheten? Jeg synes vi trenger en oversikt over hva slags programmer de forskjellige skolene og barnehagene i kommunen bruker, for dette vet vi altfor lite om.

Økt åpenhet

Lund er nestleder i kommunens Hovedutvalg for oppvekst og utdanning, og vil tirsdag kveld fremme et forslag i utvalget om å be administrasjonen utarbeide en fullstendig oversikt over kartleggingsverktøy og programmer som er i bruk i skoler og barnehager. Dette er et krav Drammen SV stilte seg bak under årsmøtet 15. februar.

– Vi ser at bruken av disse standardiserte programmene og kartleggingsverktøyene i norske barnehager og skoler stadig øker - og kanskje spesielt i barnehagene. Det er skapt en egen industri av kommersielle og offentlige tilbydere av pedagogiske verktøy, og vi vet ikke nok om innholdet i disse - eller hvordan de brukes. Nå som vi skal bygge en ny og større kommune synes jeg det er viktig med åpenhet om hvordan midlene brukes. Jeg håper utvalget vil være enige i at det behøves en gjennomgang av dette feltet.

Mer fra Dagsavisen