Nyheter

Hun forgrønner Bjørnstjerne Bjørnson

Henriette Elisabeth Seyffarth startet som forlagsredaktør for hegebøker. Nå er 46-åringen vegvesenets grønfaglige rådgiver i kjempeprosjektet på Strømsø.

Grøntfaglig rådgiver i Statens Vegvesen Henriette Seyffarth.

Grønfaglig rådgiver Henriette Elisabeth Seyffarth (46) i Statens vegvesen bidrar til at Bjørnstjerne Bjørnsons gate blir grønnere i disse dager.

Hvordan plukker dere ut planter og trær som skal tåle naboskap til så mye trafikk?

– I et vegmiljø er det vanskelige forhold for planter med både tørke, vind, støv, salt og forurensning. Vi forsøker å finne planter som er robuste og som kan tåle dette. I tillegg må de tåle det norske klimaet og heller ikke by på problemer i form av spredning ut i naturen. I regnbed skal plantene hjelpe til lokalt, slik at mindre vann slippes på overvannsledningene. Disse plantene blir stående tørt i tørkeperioder og fuktig i regnfulle perioder, så da må vi finne planter som tåler begge deler.

Har tørken bydd på problemer?

– Ja, sommeren har vært utfordrende for trærne som ble plantet i juni, det har blitt mye jobb med vanning.

Har dette vært prøvd ut før, med så mye grønt midt i trafikken?

– Det er det første av sitt slag i Buskerud som jeg kjenner til, men i Oslo har Statens vegvesen store prosjekter med mye beplanting både i Dronning Eufemias gate og på Carl Berners plass. Det som er nytt i Bjørnstjerne Bjørnsons gate-prosjektet, er at vi har basert oss på regnbed med gress og stauder langs gata. Slike prosjekter er det få av i Norge, men på verdensbasis er det ikke noe nytt. Folk er i ferd med å få øynene opp for viktigheten av natur i by og langs gater, det er viktig for miljø og trivsel.

Hvordan tåler vekstene vinteren med tele, snø og vegsalt?

– Det vet vi ikke ennå, men vi håper at det aller meste skal klare seg. Over tid kommer noen arter til å gå ut, da må vi plante inn mer av de plantene som trives.

Dette er et forskningsprosjekt i Bj Bj. gate – er du spent på resultatet?

– Så klart, dette er kjempespennende! I prosjektet prøver vi ut veldig mange ulike staudearter, så det blir spennende å se hva som klarer seg, alt gjør ikke det, men det er viktig å prøve planter vi ikke vet så mye om for å lære mer om hva de tåler. For at verden skal gå videre, må vi ta noen sjanser.

Hvordan kartlegges faunaen og naturen der det skal anlegges ny vei, og hvorfor gjør dere det?

– I alle vegprosjekter blir naturmiljøet kartlagt i forkant. Det er flere måter å gjøre dette på, så metoden avhenger av prosjektets størrelse og omfanget av natur. Det er som regel basert på en blanding av egen befaring og kartlegging, og noen ganger med eksterne konsulenter og biologer.

Hva har du jobbet med tidligere?

– Jeg har tidligere jobbet som parkforvalter i Oslo og Bærum. Før det igjen var jeg forlagsredaktør for hagebøker blant annet.

Hva er din utdanning og bakgrunn?

– Jeg er utdannet sivilagronom i plantevitenskap fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitetet (NMBU) på Ås.

Hvordan ble du interessert i planter og vekster?

– Jeg elsker å være ute i naturen, i tillegg hadde jeg flinke lærere på Nesbru videregående skole som inspirerte til mer fordypning i plantelære.

Har du grønne fingre på hjemmebane?

– Sånn passe. Men jeg liker hagearbeid, da. Det er godt å få jord på fingrene.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– Jeg er litt av en lesehest, så det er vanskelig å velge, men Gulldronning, perledronning av Margaret Skjelbred gjorde inntrykk. Andre favorittforfattere er Tore Renberg og Carl Frode Tiller.

Hva gjør deg lykkelig?

– En tur i skogen med bikkja når det ikke lenger er båndtvang.

Hvem er din barndomshelt?

– Månestråle, hun var pen, sterk og modig.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot eller for?

– For miljøsaken. Vi nordmenn har ikke tatt nok ansvar for miljøet. Vi tar naturen for gitt, og det må det bli slutt på. Vi må forstå at våre egne miljøvalg er viktige, fra de små sakene til de helt store. Vi må spise mer norsk, kortreist mat, spise mer vegetar og mindre kjøtt, forbruke mindre plast.

Er det noe du angrer på?

– Foreløpig er jeg ganske fornøyd med egne valg.

Hvem ville du stått fast i heisen med?

– Med Heidi og Kirstine, som er landskapsarkitekt-kollegaer i Statens vegvesen. De er veldig kunnskapsrike og morsomme, så sammen med dem blir det aldri kjedelig.