I går skrev Dagsavisen Fremtiden om Erna Solbergs drammensbesøk. Hun var i byen for å møte to lærlinger i en bedrift som satser på ungdommen og regjeringens yrkesfagløft. Tall fra Buskerud fylkeskommune viser at det er langt flere som får lærlingplass i dag enn det var for noen år siden.
Måtte flytte til Oslo
Brede Ålien er nestleder i Buskerud AUF, og jobber til daglig som elektriker. Han minnes prosessen han måtte gjennom for å skaffe seg lærlingplass.
– Den bedriften jeg planla å begynne som lærling i, gikk av ulike grunner konkurs. Jeg søkte i rundt 20 andre bedrifter, men fikk ikke napp, forteller Ålien.
Da høsten kom og en lærlingplass enda ikke var i boks, bestemte Ålien seg for å ta studiespesialiserende påbygg i vg3.
– En tilfeldighet gjorde at jeg til slutt fikk napp i Oslo høsten etter. Jeg måtte altså flytte meg fra Nesbyen til Oslo på en uke, sier han.
De yrkesfaglige utdanningene har en høyere andel av elever som ikke fullfører. Leder i Buskerud AUF, Bendik Thun, mener at man må fortsette å jobbe for at elevene skal se relevansen mellom det de lærer på skolebenken og det de skal gjøre i arbeidslivet. Han har det siste halvåret vært på flere bedriftsbesøk i forbindelse med at fylkestinget har jobbet mer med en utvekslingsmodell, der elevene er noen dager i bedrift og andre på skolebenken.
– Den klare beskjeden er at det er motiverte lærlinger bedriftene ser etter. Det er demotiverende å bli overlatt til seg selv i jakten på lærlingplass, sier Thun.
– Derfor mener jeg at en slik utvekslingsordning må komme på plass i alle fylker, sier han.
Holdningsendring
Thun bekymrer seg også over at de mest skoleflinke elevene blir oppmuntret til å velge bort yrkesfag.
– Det er gjerne forventet at de med best karakterer skal gå på studiespesialisering, selv om de kanskje ønsker å gå yrkesveien. Vi trenger folk som er flinke til det de driver med.
Brede Ålien fikk selv relativt gode karakterer, men kjente ikke på denne forventningen selv.
– Allikevel opplever jeg at det er for store skiller mellom de studiespesialiserende skolene og de yrkesfaglige. På Kuben skole i Oslo, som er helt ny, er det satset på å skape et miljø rundt yrkesfagene. Det vil nok motivere elevene.
Han mener også at det er bra at regjeringen har valgt å gi mer i lærlingtilskudd, men tror ikke det holder.
– Det må ikke komme dit hen at det blir mer lønnsomt å få en ny lærling fremfor å satse videre på å beholde personen i bedriften. Da virker det mot sin hensikt, sier han.