Hun tror det tar tid å få fotfeste som kunstner i Norge, og enda mer når hun ikke har studert ved Kunstakademiet. Et stort lykketreff førte til at hun likevel ble oppdaget i utlandet. Selv tror kunstneren fra Sande det har vært bra for hennes personlige, kunstneriske uttrykk at ingen andre har fått påvirke og forandre på det.
- Jeg har snakket med folk som har gått på Kunstakademiet, og som har vært temmelig uinspirerte etterpå. De må hele tida levere inn oppgaver, og blir stadig rettet på av lærerne - med hensyn til teknikk, komposisjon og motiv. Selv har jeg gått på Nydalen kunstskole, og har hatt flere andre læremestre. Jeg husker en gang jeg skulle ha utstilling sammen med en annen elev av samme lærer, og ble slått av hvor mye likt det var i bildene våre. Da fant jeg ut at jeg ikke var interessert i at andre skulle fortelle meg hvordan jeg skulle gjøre ting. Dette skulle være mitt uttrykk, forteller Haug.
Til Paris
Nylig satt Haug og strevde foran PC-en. Hun skulle bestille billetter for hjemturen fra Monaco, der hun nå i oktober skal delta på prinsesse Carolines kunstutstilling Gemluc Art, til inntekt for kreftsaken og forskning på kreft. Men det var noe galt med dataen, og innen hun kom så langt som til bestillingen dumpet det inn en ny invitasjon.
- Jeg ble invitert til å vise et av mine bilder ved Verdensutstillingen i selveste Eiffeltårnet 23. oktober, der de i år feirer utstillingens 125-årsjubileum. Deretter skal bildet videre til The Louvre 25. og 26. oktober. Dermed blir det en togtur fra Monaco til Paris i stedet, før jeg reiser hjem mandagen etter utstillingen der, ler Haug, som etter hvert er godt vant med invitasjoner til kunstutstillinger i utlandet.
Oppdaget
- Jeg hadde min første soloutstilling i Drammens Teater i 2008, og den ble dekket av Drammens Tidende. Tilfeldigvis ble oppslaget sett av en agent fra The Saatchi Gallery i London. Han var i Skandinavia på jakt etter nordiske kunstnere, og spurte om jeg ønsket å presenteres på deres galleri-nettsider med en egen profil. Det førte til at jeg ble invitert til den internasjonale Biennalen for samtidskunst i Firenze i 2009. Siden har det egentlig bare gått slag i slag, forklarer Haug.
Hun har stilt ut i Salzburg, Napoli, Skagen, Paris, Nice, New York, Las Vegas, Venezia, Istanbul, Shanghai og Beijing - for å nevne noen. I september var det et av hennes bilder som prydet forsiden av det prestisjetunge italienske kunstmagasinet Effetto Arte. I senere tid har også etterspørselen etter Haug og hennes bilder økt her til lands, så i 2015 blir det separatutstillinger både i Modum, Farsund og ved galleri Varden i Moss.
Skiller seg ut
Kari Elisabeth Haugs bilder er abstrakte, men likevel kan en skimte tilløp til figurer eller landskap. Dette skrev kunstkritiker Lisa Bently fra New York om hennes kunst i 2011: «You shine as an artist whose work relates more to a state of mind, mood or feeling than a tangible object. Amidst a sea of art, you manage to say something very different. So very different.»
pernille.vestengen@dagsavisen.no