Nyheter

Frykter rasering

DRAMMEN: Rosenkrantzgata kan bli utvidet fra fire til seks felt. - Det vil ødelegge hele Åssiden bydel, mener Venstres gruppeleder Ulla Nordgarden.

Mellom 20.000 og 30.000 biler kjører hvert døgn gjennom Rosenkrantzgata. Privatbiler og busser stamper i den samme køen i rushtida, og veien er i svært dårlig forfatning. Den skal nå rustes opp for 300 millioner kroner.

Buskerud fylkeskommune, som eier Rosenkrantzgata, har sett på hvilke muligheter som finnes for ulike trafikkløsninger framover. Blant forslagene er å øremerke to av fire felt til kollektivtrafikk, og å utvide fra fire til seks felt.

- Det vil ødelegge hele Åssiden bydel, sier gruppeleder for Venstre i Drammen, Ulla Nordgarden.

Hun bor selv på Åssiden og mener det er feil å utvikle Rosenkrantzgata til en enda større trafikkåre. Nordgarden mener gjennomgangstrafikken heller bør gå på E134 på andre siden av elva.

- Rosenkrantzgata bør være en bydelsgate som binder Åssiden sammen. Slik det er nå, fører den til at bydelen blir unaturlig delt, sier hun.

Fire felt først

Nordgarden mener fylkeskommunen heller bør satse på bedre framkommelighet for syklister, fotgjengere og kollektivtrafikk. Hun synes Rosenkrantzgata bør få fartsgrense på 40 kilometer i timen, og at det skal bli mulig å bo der uten støyskjerming.

- Det vil bidra til å bygge Åssiden sammen igjen istedenfor å rasere bydelen, sier Nordgarden.

Trond Johansen (KrF) leder Hovedutvalget for samferdselssektoren i fylkeskommunen. Han mener det uansett ikke er aktuelt å utvide Rosenkrantzgata til seks felt med det første.

- Nå forholder vi oss til fire felt. Men hvis trafikken ikke blir mindre, kan vi bli nødt til å utvide til seks felt, sier Johansen.

Seks felt vil gjøre Rosenkrantzgata ti meter bredere. Det vil få store konsekvenser for bebyggelsen på begge sider. Nettopp dét taler for at man bør holde seg til dagens fire felt, mener Johansen:

- Vi må jobbe for en totalløsning som tilsier at gata kan klare seg med fire felt. Det innebærer blant annet at vi må få til en løsning som prioriterer kollektivtrafikken, sier han.

Vil ikke jage folk

Frp vil legge til rette for trafikken, men er ikke tilhengere av ekspropriasjon. Nestleder i Hovedutvalget for samferdselssektoren, Lavrans Kierulf (Frp), vil si tvert nei til tvangsinnløsning av hus langs Rosenkrantzgata for å bygge to ekstra felt.

- Men hvis det lar seg gjøre å komme til enighet med dem som eier boligene, er vi positive til seks felt. Vi ønsker bedre framkommelighet, men vi vil ikke jage folk fra hjemmene sine, sier Kierulf.

Han er helt klar på at Frp ikke vil støtte omgjøring til to rene kollektivfelt. Den diskusjonen vil Kierulf først ta når veisystemet på andre siden av elva står ferdig.

- Når E134 står ferdig med avkjøring til Øvre Sund bru, kan vi vurdere det. Gir du kollektivtrafikken fortrinnsrett i Rosenkrantzgata nå, blir det kø, kork og kaos, mener han.

Mulighetsstudien for utviklingen av Rosenkrantzgata er nå sendt til Drammen kommune på høring.

silje.skiphamn@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen